
آسانسورهای حیرتانگیز کانال پاناما چطور کشتیهای غولپیکر را جابهجا میکنند؟ | ببینید
هر سال بیش از ۱۵ هزار کشتی از این گذرگاه عبور میکنند و با کوتاهکردن مسیر میان دو سوی قاره آمریکا، میلیاردها دلار در زمان و سوخت صرفهجویی میشود. بدون وجود این کانال، کشتیها باید مسافتی ۱۳ هزارکیلومتری را بهدور دماغه هورن در جنوبیترین نقطه قاره طی میکردند.
هر سال بیش از ۱۵ هزار کشتی از این گذرگاه عبور میکنند و با کوتاهکردن مسیر میان دو سوی قاره آمریکا، میلیاردها دلار در زمان و سوخت صرفهجویی میشود. بدون وجود این کانال، کشتیها باید مسافتی ۱۳ هزارکیلومتری را بهدور دماغه هورن در جنوبیترین نقطه قاره طی میکردند. به گزارش همشهریآنلاین، آنچه این عبور عظیم را ممکن میسازد، تنها یک شیار مستقیم میان دو اقیانوس نیست. این معبر آبی باید بر دو مانع طبیعی غلبه میکرد: نخست، اختلاف ارتفاع میان سطح اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام و دوم، ناهمواریهای داخلی پاناما که بخشهایی از آن بالاتر از سطح دریا قرار دارد. همین ویژگیهای جغرافیایی به خلق سازوکاری بینظیر از مهندسی قرن بیستم منجر شد: قفلهای کانال پاناما. این قفلها که نقشی شبیه آسانسورهای آبی عظیمالجثه دارند، کشتیهایی با وزن هزاران تن را بالا میکشند یا پایین میآورند تا بر اختلاف ۲۶ متری ارتفاع دو سوی کانال غلبه کنند.
« بازگشت به لیست اخبار