آقای فراستی اصلا کدام فیلم را دیده‌ای؟ | اگر «پیر پسر» تو را سه ساعت در سینما نگه داشته ....

آقای فراستی اصلا کدام فیلم را دیده‌ای؟ | اگر «پیر پسر» تو را سه ساعت در سینما نگه داشته ....

1404/05/05 - 14:06 664 بازدید
یکی از تهیه‌کنندگان «پیرپسر» در واکنش به نقدهای منفی درباره این فیلم و اشاره به اینکه برخی منتقدان گویا فیلم را ندیده‌اند، گفت: نقد باید سازنده و مبتنی بر متن فیلم باشد. صحبت‌های فرامتنی که ربطی به فیلم ندارد، نقد محسوب نمی‌شود.
یکی از تهیه‌کنندگان «پیرپسر» در واکنش به نقدهای منفی درباره این فیلم و اشاره به اینکه برخی منتقدان گویا فیلم را ندیده‌اند، گفت: نقد باید سازنده و مبتنی بر متن فیلم باشد. صحبت‌های فرامتنی که ربطی به فیلم ندارد، نقد محسوب نمی‌شود. ما امیدواریم و دعا می‌کنیم همه این فیلم‌ها اکران شوند. فیلم کمدی با عنوان «مرد عینکی» با بازی بهرام افشاری و کارگردانی کریم امینی و تهیه کنندگی آقای ابراهیم عامریان ممکن است شور جدیدی ایجاد کند. هر امری باعث شود سینما که صنعت و شغل ماست رونق بگیرد، قابل ستایش است. به هر حال، امیدواریم سینما، اهالی سینما، هنرمندان و همه کسانی که از این صنعت نفع می‌برند، رزق و روزی خوبی داشته باشند. شما از استقبال مردم از فیلم اظهار رضایت کردید، از واکنش‌های مثبتی که در این چند روز مشاهده کرده‌اید، بگویید. فیلم «پیرپسر» باعث شد وحدت ملی برای تماشاگران سینما ایجاد شود. این فیلم باعث آشتی ملی در سینمای ایران شد. اصل ماجرا این است که سینمای ایرات زنده بماند و چراغش روشن بماند. برای فیلم «پیرپسر» همه دوستان، از مدیران ارشاد گرفته تا تهیه‌کنندگان، شورای صنفی، سینماداران و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان، دست به دست هم دادند که حاصل زحمات گروه سازنده اثر به ثمر بنشیند. وقتی دیدند مردم به سینما می‌آیند، طبیعتاً باید حمایت می‌کردند که حمایت هم کردند. نتیجه‌اش هم برای ما جالب است و برای شما که کارتان این است نیز جالب بوده. این حجم از توجه و حضور مردم واقعاً جالب توجه است. ما از روز سه‌شنبه که تقریباً به آخر هفته نزدیک می‌شدیم، سانس‌های فوق‌العاده‌مان تا ۵ صبح ادامه داشت و مجدد ۸ صبح اکران شروع می‌شد. چه زمانی چنین استقبالی وجود داشت؟ در چند دهه گذشته چنین اتفاقی در سینماها نیفتاده بود. در سینماهایی که امکانش را داشتند و مجوزش را داده بودند، ما ساعت یک و نیم بامداد، دو و نیم، سه، چهار و نیم، ۵ صبح سانس داشتیم. سینمای هدیش این امکان را ایجاد کرده. تشکر از مدیر و کاهبارکنانش که بدون اضافه کردن شیفت جدید، خودشان ایستادند و فعالیت کردند. بین خودشان زمان استراحت گذاشتند. واقعاً چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه‌های عجیبی را تجربه کردیم. بامداد شنبه مردم تا ۵ صبح به سینما رفتند. این اتفاق نادری است. فکر نمی‌کنم چنین چیزی از نظر تاریخی سابقه داشته باشد. سانس‌های فوق‌العاده‌ برای بعضی فیلم‌ها در تاریخ بوده، اما نه به این شکل که چند هفته پشت سر هم تکرار شود. حدود ۷۲ ساعت سانس پشت سر هم داشتیم و این قابل توجه، احترام و تقدیر است. ما واقعاً خدا را شاکریم و از مردم ایران و هنردوستان تشکر می‌کنیم و دست‌شان را به محبت می‌فشاریم. حتما نقدهای منفی چند روز اخیر درباره فیلم را هم خوانده‌اید. این نقدها را تا چه حد منصفانه می‌دانید؟ بسیاری از نقدهای منفی که منتشر می‌شود، به نظر نمی‌رسد نقد واقعی باشد، بلکه بیشتر شبیه عقده‌گشایی‌ است. من آقای (حسین) دهباشی را نمی‌شناختم. الان فهمیدم مجری و پژوهشگر تاریخ است. او از کلمات رکیکی استفاده می کند که ما حتی در فیلم عریان خودمان هم به کار نبرده‌ایم. شما در سراسر فیلم یک فحش پیدا نمی‌کنید. این که به اشخاص توهین و فحاشی کنید، بار حقوقی دارد و آنها می‌توانند از شما شکایت کنند. این نوع برخوردها نه تنها نقد نیست، بلکه بازتابی منفی در جامعه دارد. این خط از یک جایی منشا می‌گیرد که نمی‌دانیم. این افراد که چنین رفتارهایی دارند، ممکن است ناشی از دشمنی‌ها یا عداوت‌های شخصی باشد و به جای نقد سازنده، توهین و بی‌احترامی را پیش گرفته‌اند. یک آدم فرهنگی این گونه حرف نمی‌زند. مسعود فراستی هم پیرپسر را کثیف‌ترین فیلمفارسی نامیده است. به نظر شما افرادی مثل دهباشی و فراستی این قدر با فیلم مخالف هستند؟ منتقدان آگاه، روشن و باسوادی هم درباره فیلم حرف زده اند. ولی همیشه خوب گفتن و صحبت مثبت به چشم نمی‌آید. خلاف جهت بودن دیده می شود. البته آقای فراستی معمولاً خلاف جهت نظر می‌دهند و این سبک و سلیقه نقد ایشان است. چون وقتی همه از یک اثر خوب گفتند نقد منفی ایشان دیده می‌شود. در هر صورت، نقد باید سازنده و مبتنی بر متن فیلم باشد، حملات شخصی و دعواهای غیر مرتبط با محتوای فیلم اسمش نقد نیست. صحبت های آقای دهباشی فرامتنی است و ربطی به فیلم ندارد. ممکن است مشکلی یا انتقادی نسبت به برخی نهادها و شاید وزارت فرهنگ داشته باشند. فکر می‌کنم او فیلم را ندیده است. چون اشاراتی که می‌کند، غیرواقعی است. ادعایی در مورد همه زن‌های فیلم مطرح می‌کند اما فیلم ما کلا یک شخصیت زن دارد. شما کدام فیلم را دیدی؟ «رعنا» در تمام فیلم به وجود خودش احترام می گذارد و در نهایت به همین خاطر کشته می‌شود. رعنا به احترام عشقی که به علی دارد، مقاومت می‌کند. آیا او زن بدکاره است؟ شما اصلا قصه فیلم را نشنیدی و نمی دانی درباره چیست. کجای فیلم شبیه حرف‌های شما بود؟ در این فیلم یک پسر خوب وجود دارد که باعث شده دو نفر اطرافش به سمت خوبی بروند. اما شیطان داخل فیلم آنها را می‌کشد و حذف می‌کند. آقای فراستی معمولا به قول خودش ۱۰ دقیقه از فیلم ها را می بیند و بیرون می آید. اگر آقای فراستی ۳ ساعت و ده دقیقه از فیلم «پیرپسر» را در سینما دیده باشد، می‌توان گفت ما وظیفه‌مان را به خوبی انجام داده‌ایم. من کاری ندارم نقد ایشان مثبت یا منفی بوده. اگر توانسته‌ایم آقای فراستی را سه ساعت پای فیلم نگه داریم، یعنی ما در این زمینه موفق بوده‌ایم. واقعاً باید برویم دوربین‌های سالنی که آقای فراستی در آن فیلم را دیده است چک کنیم. به اصطلاح ما تقاضای ویدئوچک (VAR) داریم. ایشان همه فیلم‌های تحسین شده سینمای ایران را می‌گویند بد است؛ «جدایی نادر از سیمین»، «درباره الی» و فیلم «هامون» آقای (داریوش) مهرجویی را فیلم بدی می‌دانند، نظرشان محترم اما گویا هدفی پشت این سخنان وجود دارد. باید ببینیم فیلم مورد علاقه‌ آقای فراستی چیست. فیلم سینمایی «پیرپسر» دومین تجربه کارگردانی اکتای براهنی در عرصه سینماست. فیلمنامه این اثر نیز به قلم خود او نوشته شده و تهیه‌کنندگی آن را بابک حمیدیان و حنیف سروری به‌صورت مشترک بر عهده داشته‌اند. در ترکیب بازیگران اصلی، چهره‌های شناخته‌شده‌ای همچون لیلا حاتمی، حامد بهداد، محمد ولی‌زادگان و حسن پورشیرازی حضور دارند. همچنین جمعی دیگر از بازیگران از جمله محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری، فهیمه رحیم‌نیا، بابک حمیدیان، وحید قاضی‌زاهدی، علی رحیمی، هژیرسام احمدی، وحید رحمتی، شقایق فریادشیران، آرش آقابیک، مهسا باقری، میثم غنی‌زاده، مهری کاظمی، آذر محمدی، محمد برنج‌پور، غلام‌علی رضایی و عباس پرنیانی نیز در نقش‌های مکمل ایفای نقش کرده‌اند. فیلم «پیر پسر» داستان دو برادر میانسال به نام‌های علی و رضا را روایت می‌کند که با پدر زورگو و قلدرشان، غلام، در یک خانه قدیمی زندگی می‌کنند. آن‌ها تحت فشار اقتصادی شدیدی هستند و درگیری‌های خانوادگی و تقابل نسل‌ها به اوج خود می‌رسد.
« بازگشت به لیست اخبار