
آیا فروش فیلمهای دفاع مقدس به دوران درخشان خود بازمیگردد؟
فیلم های دفاع مقدس روزگاری جزو پرفروش های سینما بودند، چه اتفاقی افتاده که این سبک اصیل و مهم سینمای کشور از فروش کمتری برخوردار شده است؟
به گزارش مشرق، فیلمهای دفاع مقدس بدون شک یکی از گونههای مهم، اصیل و شاید انحصاریترین ژانرهای سینمای ایران بهشمار میآیند؛ چنانکه فیلمهای رزمی شرق آسیا نیز انحصاریترین ژانر سینمای آن منطقه محسوب میشوند. آثاری که هم در حافظهی تاریخی مردم ایران ماندگار شدهاند و هم بخش بسیار مهمی از تاریخ سینمای ایران را شکل دادهاند. آنچه نخستین ساختهی هادی حجازیفر را تا این حد دلنشین و خواستنی کرده، چیزی نیست جز خلوص و بهاصطلاح معروف ایرانیان، «دلی» بودن آن. «موقعیت مهدی» کاملاً برآمده از قلب است و بهدور از هرگونه سفارشیسازی یا بهتر است بگوییم کار تبلیغی. نکتهی بعد، استفادهی بهاندازه از فضای جنگ و نظامیگری است. باید باور کنیم که مخاطب ایرانی در فیلمهای دفاع مقدسی بهدنبال تصاویر خشن و کشتوکشتار نیست؛ چنانکه در فیلمهای اکشن هالیوودی این عنصر عامل جذب مخاطب است، اما اصرار بر آن در سینمای ایران میتواند موجب پسزدن مخاطب شود. البته این نکته تا حدی کلی است و الزاماً بهمعنای وجود این عنصر در فیلمهای فوق نیست. «غریب» نیز بهعنوان یکی دیگر از آثار موفق سینمای دفاع مقدس، از چنین رویکردی برخوردار بود: واقعیتها و آرمانها. آنچه جوان امروزی باید بداند و از پنهانکردن آن دلخور میشود، و در عین حال به رشادتها و وطندوستیها افتخار میکند.
« بازگشت به لیست اخبار