
از سانسور تا فریمسازی؛ رمزگشایی از نبرد رسانهای در مستند «جنگ در اماماس»
مستند تحلیلی «جنگ در اماماس» به بررسی نقش رسانهها در جنگ دوازده روزه ایران و اسرائیل میپردازد؛ روایتی عمیق از عملیات روانی، مهندسی افکار عمومی و شکست پروژههای روایتسازی غربی و صهیونیستی.
مستند تحلیلی «جنگ در اماماس» به بررسی نقش رسانهها در جنگ دوازده روزه ایران و اسرائیل میپردازد؛ روایتی عمیق از عملیات روانی، مهندسی افکار عمومی و شکست پروژههای روایتسازی غربی و صهیونیستی. به گزارش همشهریآنلاین، مستند تحلیلی «جنگ در اماماس» که از شبکه مستند سیما در حال پخش است به صورت تحلیلی به نقش رسانهها در جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی میپردازد؛ نبردی که نه فقط در میدان نظامی، بلکه در عرصه رسانه و افکار عمومی نیز بسیار سنگین و پیچیده بود. روایتزدایی از جنگ رسانهای «جنگ در اماماس» با نگاهی کلانتحلیلی به حوزه رسانهشناسی بحران، عملیات ادراکی و جنگ نرم چندلایه، مجموعهای از مهمترین سناریوهای روایتسازی در جنگ ۱۲ روزه را مورد واکاوی قرار میدهد؛ از پروژههای ناکام برای تصویرسازی انتظاری از اعتراض داخلی و فروپاشی از درون، تا راهبردهای روایتمحور رسانهای صهیونیست ها برای مشروعسازی حمله. مستند تلاش میکند با بهرهگیری از زبان دقیق تحلیل رسانه، ساختار این روایات را برهم بزند. در هر قسمت، مخاطب با نحوه شکلگیری یک جنگ روانی مدرن آشنا میشود: از اتکای رسانهها به تکنیکهای فریمسازی گرفته، تا استفاده از چهرههای آلترناتیو، روایتسازی جعلی، پنهانسازی گزینشی واقعیتها و اعمال سانسور رسانهای در محیط داخلی دشمن. مستندی برای روایتسازی متقابل مستند «جنگ در اماماس» تلاش دارد پاسخی تحلیلی و مستند به جنگ گسترده رسانهای علیه ایران در جریان درگیری ۱۲ روزه ارائه دهد. در شرایطی که روایتها بهسرعت ساخته و پخش میشوند، این مجموعه با تمرکز بر سواد رسانهای، عملیات روانی و مهندسی افکار عمومی، تصویری تازه از لایههای پنهان جنگ روایتها ارائه میدهد. پژوهشگر و سردبیر این مجموعه مستند مصطفی صادقی است و تصویر برداری این مستند را بنیامین احمدی و محمد جواد رجب بیگی انجام داده اند . تدوین جنگ در ام ام اس توسط کاوه منصوری ، نورپردازی توسط محمد جعفر صفارنیا و صدابرداری هم توسط وحید حاتمی کیا انجام شده است.
« بازگشت به لیست اخبار