
ایران در دام نیفتاد | ۲ در مقابل ۳ | شکاف بزرگ بین اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل بر سر فعال شدن اسنپ بک
چین و روسیه بازگشت قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران را غیرقانونی دانستند/ نماینده روسیه: بازگشت قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران باطل است و دبیرخانه سازمان ملل هیچ توجیهی برای این کار ندارد
چین و روسیه بازگشت قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران را غیرقانونی دانستند/ نماینده روسیه: بازگشت قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران باطل است و دبیرخانه سازمان ملل هیچ توجیهی برای این کار ندارد به گارش ، وطن امرو نوشت: موضوع فعالسازی مکانیسم ماشه از سال گذشته، همزمان با طرح موضوع مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا مطرح شد. طبق برجام، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۵ یعنی (۶ مهر ۱۴۰۴)، قطعنامه ۲۲۳۱ منقضی میشد و زمان ۶ قطعنامه تحریمی شورای امنیت به پایان میرسید. با این حال، اروپاییها در اقدامی خلاف قانون و مغایر با مقررات بینالمللی، از تصمیم خود برای فعالسازی مکانیسم ماشه خبر دادند. مکانیسم ماشه یکی از بندهای توافق جامع اقدام مشترک یا همان برجام بود. طبق این بند، هر کدام از طرفین که نسبت به عدم اجرای تعهدات طرف مقابل در این توافقنامه معترض بودند، میتوانستند حق اعمال شکایت و لغو تعهدات خود و در نهایت لغو توافق را پیگیری کنند. از همان ابتدای امضای برجام، منتقدان به شیوه مذاکرات دولت حسن روحانی با ۱+۵ نسبت به این بند و تبعات سیاسی و اقتصادی آن برای ایران هشدار دادند. در مفاد این بند، امکان سوءاستفاده آمریکا یا تروئیکای اروپا برای از بین بردن توافق و بازگرداندن تحریمهای شورای امنیت ایجاد شده بود. از همه نگرانکنندهتر، فرآیند اجرایی بازگرداندن قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران بود. مفاد این بند به گونهای تدوین شده بود که هر کدام از کشورهای غربی، صرفا با طرح بهانه عدم اجرای تعهدات ایران، بدون هیچ مانعی و در مدت یک ماه پس از طرح موضوع در شورای امنیت، میتوانستند قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران را فعالسازی کنند. پس از امضای برجام، کارشناسان و منتقدان با استناد به مفاد بند مکانیسم ماشه، درباره تبعات شیوه نگارش این بند هشدار دادند. سال گذشته پس از طرح موضوع مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و پس از شنیدن زمزمههای تصمیم اروپاییها برای استفاده از این بند، بار دیگر کارشناسان درباره امکان سوءاستفاده ۳ کشور اروپایی از بند مکانیسم ماشه هشدار دادند. به هر حال آن زمان، این تصمیم تروئیکای اروپا ذیل موضوع مذاکرات ایران و آمریکا قرار گرفت. آنهایی که نسبت به این مذاکرات خوشبین بودند، مدعی بودند در صورت حصول توافق میان ایران و آمریکا، موضوع فعالسازی مکانیسم ماشه خود به خود منتفی خواهد شد. پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، این بار ۳ کشور اروپایی جدیتر از قبل، از تصمیم خود برای فعالسازی مکانیسم ماشه خبر دادند. آنها ۳ شرط را به عنوان شروط عدم فعالسازی مکانیسم ماشه مطرح کردند: الف - بازرسی آژانس از تاسیسات هستهای مورد هدف قرار گرفته شده ایران ب - کسب اطلاعات یا تعیین تکلیف ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد ایران ج - از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا اروپاییها تاکید داشتند قبل از ۲۷ سپتامبر باید خواستههای آنها توسط ایران اجابت شود. در واقع تروئیکای اروپا اصرار داشت حصول توافق برای عدم فعالسازی مکانیسم ماشه، مشروط به اقدامات یکجانبه و یکسویه ایران است. تروئیکای اروپا میگفت ایران باید قبل از ۲۷ سپتامبر این ۳ شرط را محقق کند، آنگاه آنان مکانیسم ماشه را فعال نمیکنند. صحبتها و مواضع نمایندگان چین و روسیه در نشست جمعه شب (به وقت تهران) شورای امنیت سازمان ملل حاکی از شکاف عمیق در این شورا نسبت به نحوه مواجهه با ایران است؛ شکافی که از یک سو نشاندهنده عدم ایجاد اجماع علیه ایران است و از سوی دیگر این شکاف و تشتت در شورای امنیت، این پیشبینی را به وجود آورده که این نهاد بینالمللی در فرآیندهای نظارتی برای سنجش میزان پایبندی کشورها به اجرای تحریمها علیه ایران، تا چه اندازه با مشکل مواجه خواهد بود. به هر حال، مکانیسم ماشه در حالی فعال شد که واقعیتها پیرامون اقدام سیاسی اروپاییها نیز آشکار شد. جدا از عدم اجماع و ایجاد شکاف و تشتت در شورای امنیت در قبال ایران، یکی از مهمترین دستاوردهای ایران از سیاستی که طی ۳ ماه گذشته نسبت به مکانیسم ماشه در پیش گرفت، اقناع افکار عمومی داخلی بود. افکار عمومی در ایران شاهد بودند ایران هر آنچه را میتوانست انجام دهد و باید انجام میداد تا مانع فعالسازی مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمهای شورای امنیت شود، انجام داد. بدون شک افکار عمومی در ایران هرگز نمیپذیرفتند نمایندگان کشورشان برای جلوگیری از فعالسازی مکانیسم ماشه، توان دفاعی خود را معامله کنند و برای جلوگیری از اعمال تحریمهای اقتصادی، تهدیدات امنیتی علیه کشور را تقویت کنند. بر همین اساس، ایران هم توانست مانع ایجاد اجماع بینالمللی علیه خود شود و هم توانست باعث ایجاد اجماع داخلی در حمایت از ایستادگی و استقامت در مقابل زیادهخواهیهای طرف غربی شود. اگر از این زاویه به تصمیمات و اقدامات ایران در ۳ ماه گذشته و نسبت به فعالسازی مکانیسم ماشه نگریسته شود، مشخص میشود سیاست ایران در اینباره بر اساس واقعبینی و هوشمندی اتخاذ شد. بر همین اساس، سخنان سهشنبه شب گذشته رهبر انقلاب درباره ماهیت اصرار غرب بر توقف غنیسازی ایران، همچنین واقعیات مربوط به مذاکره با آمریکا کاملا راهگشا و اثرگذار بود و مهمترین پیامی که به غرب مخابره کرد، موضع قدرتمندانه ایران پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بود. کما اینکه رهبر انقلاب پیش از این و درباره مذاکرات ایران با طرف اروپایی تاکید کردند ایران از موضع قدرت وارد این مذاکرات خواهد شد. اگرچه در برههای، برخی اظهارنظرهای داخلی از سوی برخی جناحها، باعث تقویت انگارههای طرف آمریکایی و اروپایی مبنی بر ضعف ایران شد اما در نهایت مقامات آمریکایی و اروپایی متوجه شدند تصمیمگیری در ایران، بر اساس نگرشهای واقعبینانه و از موضع قدرت انجام میشود و مهمتر از آن، انسجام و اتحاد مقامات و نهادهای تصمیمگیر در این فرآیند است. هم سخنان رهبر انقلاب در شامگاه سهشنبه و هم نطق رئیسجمهور اسلامی ایران در بعدازظهر چهارشنبه در سازمان ملل، نشان داد همه ارکان تصمیمگیری در ایران، پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، نسبت به مواجهه با سیاستهای غرب به یک اجماع حداکثری رسیدهاند. و مهمتر از آن، این اجماع و انسجام در سطوح تصمیمگیری، با همبستگی ملی نیز همراه شده است. مذاکره پس از ماشه! ایران در دام نیفتاد کدام مذاکره؟ کدام توافق؟ خروج از NPT اکنون در ایران این موضوع مطرح است که در مقابل اقدام سیاسی و غیراخلاقی اروپا و آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه، چه واکنش و اقدام عملی باید انجام داد. مهمترین گزینه پیشرو که پیش از این نیز مطرح شد، خروج ایران از NPT است. درباره خروج از معاهده منع اشاعه، دیدگاههای مختلفی وجود دارد. عدهای معتقدند ایران باید بلافاصله از این معاهده خارج شود. عدهای نیز معتقدند ایران بدون اعلام خروج از NPT، میتواند تعهدات و تکالیف خود در این معاهده را تعلیق کند. اینکه تصمیم نهایی شورای عالی امنیتی ملی در این باره چیست، در روزهای آتی مشخص خواهد شد اما در این موضوع تردیدی وجود ندارد که ایران باید در مقابل فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمهای شورای امنیت، یک اقدام عملی انجام دهد؛ اقدامی که باعث شود موضع ایران در برابر غرب تقویت شده و اصطلاحا ایران وارد یک موضع فعالانه شود. همانگونه که گفته شد، با فعالسازی مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمهای شورای امنیت علیه ایران، در شرایط فعلی امکان هیچگونه مذاکرهای با طرف مقابل وجود ندارد. با این حال برخی معتقدند خروج ایران از NPT میتواند شرایط را برای مذاکره فراهم کند. البته این تحلیل در حالی است که تجربه و واقعیات مشاهده شده در ماههای اخیر درباره رفتار آمریکا و اروپا در قبال برنامه هستهای ایران نشان میدهد طرف غربی در حقیقت نه تمایلی برای توافق عادلانه با ایران دارد و نه سیاستهای ضدایرانی خود را بر مبنای دیپلماسی و مذاکره تنظیم کرده است. شاید تنها یک عامل باعث تجدیدنظر غرب در سیاستهای خود در قبال ایران شود؛ اینکه گذشت زمان در عمل نشان دهد این سیاست غرب در قبال ایران، نهتنها منتج به حصول اهداف آنها نمیشود، بلکه باعث پیچیدهتر شدن شرایط و تحمیل خسارات بیشتر به غرب میشود.
« بازگشت به لیست اخبار