اینفلوئنسرها با ۱۸ میلیون فالوور به خط!

اینفلوئنسرها با ۱۸ میلیون فالوور به خط!

1404/08/07 - 11:50 545 بازدید
میزان حمایت از اسرائیل در حال کاهش است، تلاش اسرائیل برای استفاده از صدای اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی بازتابی از توصیه‌ای است که نتانیاهو از یکی از متحدان مهم آمریکایی خود دریافت کرده بود.
میزان حمایت از اسرائیل در حال کاهش است، تلاش اسرائیل برای استفاده از صدای اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی بازتابی از توصیه‌ای است که نتانیاهو از یکی از متحدان مهم آمریکایی خود دریافت کرده بود. سال گذشته نیز کارزاری با همین نام و با هدف مقابله با جنبش‌های طرفدار فلسطین در آمریکا راه‌اندازی شد و هم‌اکنون در حال اجراست. هرچند ارتباط میان این دو پروژه هنوز تائید نشده؛ اما هر دو بخشی از برنامه‌ دیپلماسی عمومی اسرائیل یا همان «هاسبارا» برای مهار روایت‌ها به نفع اسرائیلند که مقامات اسرائیلی آن را به‌عنوان «جبهه هشتم» در جنگ چندلایه‌ کنونی توصیف می‌کنند. از میدان نبرد تا فید اینستاگرام اینفلوئنسرها با هماهنگی ارتش اسرائیل اجازه پیدا کردند در گذرگاه کرم‌ابوسالم، در جنوب شرق غزه، حاضر شوند. بعد از ورود به منطقه، با فضایی وسیع مواجه شدند که در آن بسته‌های چیده‌شده از کمک‌های ارسالی برای غزه قرار داشت؛ روغن، آرد، کیسه‌های برنج و رب گوجه. اینفلوئنسرها با گوشی‌هایشان و چوب‌های سلفی، در حال فیلم گرفتن بودند. اِفی دفرین، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، برایشان سخنرانی کرد و به گفته فیش‌برگر، مسئولیت تأخیر در توزیع کمک‌ها به غزه را بر گردن سازمان ملل انداخت. بحران روابط عمومی آن زمان برای اسرائیل حول محور کمک‌های انسانی بود؛ سازمان‌های بشردوستانه اسرائیل را متهم می‌کردند که ورود کمک‌ها به غزه را شدیداً محدود کرده و بیش از هزار نفر از اهالی غزه هم هنگام مراجعه برای دریافت کمک‌ها، توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند. فیش‌برگر گوشی‌اش را به سمت صورتش گرفت و شروع به فیلم‌برداری کرد و گفت: «کمک‌ها را عمداً ارسال نکردید تا تصویر اسرائیل را خراب کنید؟» طعنه‌ فیش‌برگر خطاب به سیندی مک‌کین، دختر سناتور جان مک‌کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا در سازمان ملل بود که با وجود سابقه حمایتی دیرینه‌اش از اسرائیل، بارها به کمبود غذا و بحران انسانی در غزه اذعان کرده بود. فیش‌برگر روی چند سکو ایستاده بود تا نمای وسیعی از آنچه گفت معادل ۶۰۰ کامیون کمک است را نشان دهد؛ بعد هم ویدئو را در شبکه X با عنوان «نمایی از بالای کوه کمک در غزه» منتشر کرد. کلیپ‌هایش شباهت زیادی به ویدئوهای دیگر اینفلوئنسرهای همراهش داشت؛ آن‌ها هم با گوشی‌هایشان در حال عبور از کنار کمک‌های ارسالی به غزه فیلم می‌گرفتند و اعلام می‌کردند حقیقت تحویل کمک‌های اسرائیل به غزه را نشان می‌دهند. پیام واحد همه آن‌ها این بود: «اسرائیل کمک‌ها را ارائه می‌کند؛ اما سازمان ملل و دیگر نهادها در رساندن آن به مردم ناکامند.» این سفر، یکی از چند هیئت محدودی بود که در ماه‌های اخیر از سوی وزارت امور دیاسپورا (مسئول امور یهودیان خارج از اسرائیل) با هدف تقویت روایت اسرائیل و مقابله با گزارش‌های معتبر و فزاینده‌ای که از رنج مردم غزه حکایت داشتند، سازمان‌دهی شده بود. وزارت امور دیاسپورا اعلام کرد محتوای تولیدشده از سفرهایی که این وزارتخانه اسرائیلی هماهنگ کرده، تنها طی چند روز بیش از ۱۵ میلیون بازدید خورده و اینفلوئنسرها در اجرای این عملیات رسانه‌ای برای تقویت روایت‌های هم‌جهت با منافع ارتش اسرائیل، نقشی حیاتی داشتند. پروژه استر (شرکت بریج پارتنرز): مدت کوتاهی بعد از سفر فیش‌برگر و اینفلوئنسرها به غزه، اسناد جدیدی در وزرات دادگستری آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد اسرائیل از طریق شرکت «بریج پارتنرز» که در واشنگتن واقع شده، کمپینی از اینفلوئنسرها را برای اجرای طرحی با نام «پروژه استر» مدیریت و تأمین مالی می‌کند و برای ترویج محتوای حامی اسرائیل در تیک‌تاک و اینستاگرام، تقربیا بین ۶۱۰۰ تا ۷۳۰۰ دلار به ازای هر پست به اینفلوئنسرها پرداخت کرده است. در این اسناد هویت اینفلوئنسرهایی که برای این شرکت کار می‌کنند فاش نشده است. این شرکت که متعلق به دو اسرائیلی به نام‌های یوری استاینبرگ و یائیر لوی است، هدف این پروژه را «کمک به ترویج تبادلات فرهنگی میان آمریکا و اسرائیل» اعلام کرده؛ اما در عمل، شبکه‌ای ساخته تا روایت‌های ارتش اسرائیل را تقویت کنند. صورتحساب‌هایی که براساس قانون ثبت عوامل خارجی (FARA) به وزارت دادگستری ارائه شده‌اند، نشان می‌دهند برای یک دوره ۶ ماهه در سال جاری (تیرماه تا آذرماه)، بودجه‌ای معادل ۹۰۰ هزار دلار برای این شرکت در نظر گرفته شده است. طبق قانون FARA هر شخص یا نهادی که به نفع یک دولت خارجی در آمریکا تبلیغ یا کار روابط‌عمومی می‌کند، باید ثبت‌نام کند و در رابطه با جزئیات فعالیت‌هایش به وزارت دادگستری گزارش بدهد. این گزارش شامل اعلام میزان بودجه‌ای که دریافت می‌کند نیز می‌شود. بررسی این اسناد نشان می‌دهد این طرح صرفاً به پرداخت مستقیم به اینفلوئنسرها محدود نشده، بلکه شامل ایجاد یک اکوسیستم پشتیبانی کامل است که از تولید محتوا تا تحلیل داده‌های کمپین را دربرمی‌گیرد. این ساختار سبب می‌شود شبکه اینفلوئنسرها برای چند ماه فعال بماند و پیام‌های مورد نظر پروژه به‌صورت پیوسته و هدفمند در فضای آنلاین منتشر شود. نحوه‌ اجرای پروژه و پرداخت‌ها بررسی مراحل اجرای این پروژه نشان می‌دهد شامل یک روند گسترش تدریجی شبکه اینفلوئنسرها و تولید مداوم محتواست: - خرداد ۱۴۰۴: با پرداخت ۶۰ هزار دلار کار با اینفلوئنسرها شروع شد و اولین پست‌ها منتشر شد. - تیر و مرداد: مجموعا ۳۴۰ هزار دلار صرف تولید محتوا و پرداخت پول به اینفلوئنسرهای جدید شد. (در هر مرحله از اجرای پروژه، میانگین ۳ تا ۶ اینفلوئنسر جدید به کار گرفته می‌شوند.) هر ماه حدود ۲۵ تا۳۰ پست منتشر شد. - آبان: قرار است ۵۰ هزار دلار برای جمع‌بندی و تحویل نهایی کمپین پرداخت شود. دیدار نتانیاهو با اینفلوئنسرها اوایل مهر امسال و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نتانیاهو با گروهی از اینفلوئنسرهای یهودی آمریکایی دیدار کرد. این افراد در پلتفرم‌های اینستاگرام و تیک‌تاک دنبال‌کنندگان زیادی دارند. وقتی یکی از آن‌ها از او پرسید چطور می‌شود حمایت روبه‌کاهش از اسرائیل در میان کاربران آمریکایی را برگرداند، نتانیاهو جواب داد: «باید مقابله کنیم، با اینفلوئنسرهای خودمان... ما باید با سلاح‌هایی بجنگیم که متناسب با میدان نبرد امروز هستند و مهم‌ترینشان، شبکه‌های اجتماعی است.» تلاش اسرائیل برای استفاده از صدای اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی بازتابی از توصیه‌ای است که نتانیاهو اوایل سال جاری از یکی از متحدان مهم آمریکایی خود دریافت کرده بود. چارلی کرک، فعال محافظه‌کار آمریکایی چندماه قبل از ترورش در نامه‌ای خصوصی به نتانیاهو هشدار داد اسرائیل در حال «باختن جنگ اطلاعاتی» است و به «مداخله ارتباطی» فوری نیاز دارد. او در این نامه تأکید کرد حتی در میان محافظه‌کاران و مسیحیان انجیلی نیز میزان حمایت از اسرائیل در حال کاهش است و از اسرائیل خواست تا نبرد روایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و دانشگاه‌ها را به اندازه جبهه‌های نظامی جدی بگیرد. اسرائیل در حال اجرای گسترده‌ترین برنامه‌ هاسبارا تا امروز است سال گذشته گیدئون ساعر، وزیر خارجه اسرائیل بودجه‌ای ۱۵۰ میلیون دلاری برای هاسبارا به تصویب رساند. این رقم تقریباً ۲۰ برابر بیشتر از بودجه‌های قبلی هاسبارا بود. رژیم اسرائیل در حال اجرای گسترده‌ترین برنامه دیپلماسی عمومی خود (هاسبارا) تا امروز است و پروژه استر، تنها یکی از تلاش‌های اسرائیل برای مقابله با تصویر منفی و افت محبوبیتش در آمریکاست. پروژه استر(بنیاد هریتیج) پیش‌نویس این طرح می‌گوید هدفش این است که ظرف ۲۴ ماه، زیرساخت‌هایی را از بین ببرد که از «شبکه پشتیبانی حماس» حمایت می‌کنند. به گفته‌ نویسندگان این پروژه، گروه‌هایی که از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند، بخشی از شبکه پشتیبانی حماسند. آن‌ها این شبکه‌ ادعایی را چنین تعریف می‌کنند: «افراد و سازمان‌هایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در پیشبرد اهداف حماس فعالیت دارند، به شکلی که با ارزش‌های آمریکایی در تضاد است و به زیان شهروندان و منافع امنیت ملی ایالات متحده تمام می‌شود.» به طور خلاصه، سند پروژه استر ادعا می‌کند جنبش طرفدار فلسطین در واقع شبکه‌ای برای حمایت از تروریسم است. چنین شبکه‌ای در آمریکا وجود ندارد. این کشور قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای علیه هرگونه حمایت مالی یا مادی از گروه‌هایی نظیر حماس دارد. بث میلر، مدیر سیاسی سازمان یهودیان حامی صلح (گروهی که بنیاد هریتیج آن‌ها را هم در فهرست شبکه پشتیبانی حماس قرار داده) می‌گوید این پروژه نشان می‌دهد چگونه برخی افراد برای تخریب جنبش دفاع از حقوق فلسطینی‌ها، به دروغ و اغراق متوسل می‌شوند. پروژه استر چطور قصد دارد جنبش دفاع از حقوق فلسطینی‌ها را از بین ببرد؟ در این سند، از یک کمپین چندوجهی صحبت می‌شود که قرار است حامیان حقوق فلسطینی‌ها را از نظر حقوقی، سیاسی و مالی هدف قرار دهد. ۱۹ هدف مشخص تحت‌عنوان «نتایج مطلوب» در این سند فهرست شده، از جمله: جلوگیری از ورود حامیان حقوق فلسطینی‌ها - که شهروند آمریکا نیستند -به دانشگاه‌ها. واداشتن شبکه‌های اجتماعی به حذف محتوایی که آن را «ضدیهودی» می‌نامند. ارائه‌ «مدارک فعالیت مجرمانه» از سوی فعالان فلسطینی به قوه‌ مجریه. رد صدور مجوز برای تجمع‌ها و تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها. دولت ترامپ توصیه‌های «پروژه استر» را به سیاست رسمی تبدیل کرده است ویکتوریا کواتس، از مدیران بنیاد هریتیج، در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز می‌گوید: «در مرحله‌ای هستیم که بخشی از برنامه‌ها را اجرایی می‌کنیم؛ از جمله مجازات‌های قانونی، مالی و حقوقی علیه آنچه ما حمایت مادی از تروریسم می‌دانیم.» گروه‌های هدف پروژه استر در این طرح، چندین سازمان عرب، مسلمان و یهودی مترقی و همچنین گروه‌های دانشجویی، صراحتاً به‌عنوان اعضای «شبکه پشتیبانی حماس» معرفی شده‌اند. در سند آمده است که «هسته اصلی این شبکه» سازمانی به نام مسلمانان آمریکایی برای فلسطین (AMP) است (گروهی آموزشی و مدنی که در زمینه‌ آگاهی‌بخشی و دفاع از حقوق فلسطینی‌ها فعالیت می‌کند.) نظرسنجی اخیر مرکز پژوهشی پیو نشان می‌دهد حدود ۵۳ درصد از آمریکایی‌ها دیدگاه منفی نسبت به اسرائیل دارند. در سه سال اخیر، احساسات ضداسرائیلی در افکار عمومی آمریکا به‌طور محسوسی رشد (۱۱درصد) کرده. این تغییر در سراسر طیف سیاسی دیده می‌شود؛ اما طبیعتاً در میان جناح چپ و نسل جوان آمریکایی شدیدتر است. جوانان نسل Z و نسل‌های پس از آن در آمریکا، اخبار را به شیوه‌ای متفاوت از نسل‌های قبل دنبال می‌کنند. آن‌ها کمتر سراغ تلویزیون و روزنامه‌های سنتی و اخبار رسمی ‌می‌روند و بیشتر از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مثل تیک‌تاک، اینستاگرام و... استفاده می‌کنند که در آن‌ها روایت‌ها، شخصی‌تر، احساسی‌تر و کمتر سانسور شده است. زمانی که ویدئویی از یک خبرنگار محلی یا یک فرد فلسطینی منتشر و دیده می‌شود، هیچ‌کمپین روابط‌عمومی...
« بازگشت به لیست اخبار