با قراردادهای اسرائیل و پلتفرمهای دیجیتال آشنا شوید/ ریشه هجمههای اخیر مایکروسافت علیه ایران چیست؟ / امضای قراردادهایی میلیون دلاری با خون کودکان غزه
همزان با فروربختن اعتبار پوشالی رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه، سران این رژیم برای بازگرداندن وجه خود در رسانهها، چاره اندیشیده و به سراغ پلتفلرمهای دیجیتال رفتند.
همزان با فروربختن اعتبار پوشالی رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه، سران این رژیم برای بازگرداندن وجه خود در رسانهها، چاره اندیشیده و به سراغ پلتفلرمهای دیجیتال رفتند. برد پاسکال و دونالد ترامپ اما در نهایت SKDK اعلام کرد که کار با اسرائیل را در ۳۱ اوت ۲۰۲۵ یعنی ۹ شهریور ۱۴۰۴ به پایان رسانده و روند خروج از ثبت FARA را شروع کرده است؛ در حالیکه طبق برنامه اولیه، قرارداد تا مارس ۲۰۲۶ باید ادامه مییافت. شرکت دلیل مشخصی اعلام نکرد و گفت پروژه «به پایان طبیعی خود رسیده است». ثبت اولیه این همکاری در ۲۹ اوت ۲۰۲۵ ذیل FARA انجام شده بود. جالب تر آنکه یک روز پیش از انتشار خبر قطع همکاری، رسانه Sludge با استناد به مستندات FARA گزارش داد که در «طرح اولیه» صحبت از یک برنامه تقویت خودکار (bot) روایتهای طرفدار اسرائیل در شبکههای اجتماعی بوده است که البته SKDK و شرکت مادر هرگونه اجرای چنین برنامهای را نفی کرده و گفتند کارشان محدود به روابط رسانهای مرسوم بوده است. کمپینهای ویدیویی یوتیوب درباره «قحطی در غزه» گوگل و توئیتر هم به خدمت صهیونیستها درآمد ماه گذشته بود که وبسایت Drop Site News افشا کرد شرکت گوگل قرارداد ششماههای به ارزش ۴۵ میلیون دلار با دفتر بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی، امضا کرده است. طبق این قرارداد، گوگل نقش کلیدی در ترویج پروپاگاندای رژیم صهیونیستی و کم اهمیت جلوه دادن بحران انسانی در غزه ایفا میکند. شرکت رسانهای مرموز آمریکایی در خدمت واحد ۸۲۰۰ اسرائیل اما تسلط صهیونیستها بر شبکههای اجتماعی به اینجا ختم نمیشود، با ورود شرکت اوراکل و لری الیسون به مدیریت تیکتاک، این پلتفرم جهانی عملاً در اختیار سرمایهداران صهیونیست قرار گرفت. الیسون نه فقط یک تاجر تکنولوژی، بلکه یکی از نزدیکترین متحدان سیاسی و مالی نتانیاهو است که سالهاست منافع اسرائیل را از درون ساختار امنیتی و اطلاعاتی آمریکا پیش میبرد. نام «اوراکل» از پروژههای اطلاعاتی سازمان سیا برخاسته و امروز نیز همان مسیر را در خدمت محور صهیونیستی ادامه میدهد. تسلط اوراکل بر زیرساخت دادههای تیکتاک، در واقع تسلط بر ذهن و روایت نسل جدید است؛ نسلی که تاکنون با انتشار بیپرده تصاویر و روایتهای واقعی از جنایات غزه، بزرگترین چالش رسانهای اسرائیل را رقم زده بود. اکنون این فضا در حال مهار شدن است. شرکتهای وابسته به اسرائیل با تکیه بر فناوریهای دادهکاوی و همکاری با نیروهای واحد ۸۲۰۰، عملاً ابزار شنود و کنترل افکار عمومی را در دست گرفتهاند. در ابتدای جریان جنگ غزه که حدود سه هفته ادامه داشت، کاربران جوانتر در آمریکا بهمراتب بیشتر از نسلهای دیگر با فلسطین همدلی نشان دادهاند و این گرایش در تیکتاک آشکارتر از هر پلتفرم دیگری بود. طبق دادههای منتشرشده، در آخرین هفته اکتبر ۲۰۲۳ حدود ۸۷ هزار پست با هشتگ IStandWithPalestine در تیکتاک منتشر شد که در مجموع ۲۸۵ میلیون بازدید داشتهاند؛ در مقابل فقط ۹ هزار پست با هشتگ IStandWithIsrael وجود داشته با مجموع حدود ۶۴ میلیون بازدید. نظرسنجی اختصاصی NewsNation نشان میدهد کمتر از ۲۵٪ از رأیدهندگان ۱۸ تا ۳۴ ساله بیش از سایر گروهها با فلسطینیها همدلی دارند. سخنگوی تیکتاک، «مایکل هیوز»، در آن ابتدا تاکید کرده بود که هیچ «الگوریتم دولتی یا جهتدار» در کار نیست و محتوا صرفاً بر اساس رفتار کاربران و سیگنالهای بیطرفانه جمعآوری میشود. در این تصویرکه منبع آن Axios (اکتبر ۱۶ تا ۳۱، ۲۰۲۳) ذکر شده، دو هشتگ جهانی تیکتاک درباره جنگ غزه مقایسه شدهاند در هر صورت، جنگ غزه، مجموعهای از قراردادها و پروژههای دیجیتال، ارتباط نزدیک شرکتهای فناوری جهانی با نهادهای دولتی و نظامی اسرائیل را آشکار کرده است؛ برخی از این پروژهها مربوط به سالهای پیش از جنگ است که تمدید شده است. مهمترین این موارد، پروژهی Nimbus است قراردادی ابری میان دولت اسرائیل با شرکتهای گوگل و آمازون که در ۲۴ مه ۲۰۲۱ امضا شد. هرچند هدف رسمی آن «مدرنسازی زیرساختهای دولتی اسرائیل» اعلام شد، اما گزارشهای تحقیقی جدید افشا کردند که نهادهای نظامی و امنیتی اسرائیل، از جمله ارتش رژیم، از ابتدا ذینفعان اصلی آن بودهاند. گزارش مفصل کارولاین هاسکینز در WIRED که آوریل ۲۰۲۴ منتشر شد، با استناد به اسناد دولتی اسرائیل ثابت کرد که ارتش از ابتدا در طراحی پروژه حضور داشته است. سپس الجزیره نیز در ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ در گزارشی از اعتراضهای کارمندان گوگل و نگرانی آنها نسبت به کاربردهای هوش مصنوعی در Nimbus خبر داد. طبق گزارش هاآرتص، قرارداد با حدود ۲۹۰ هزار شِکِل معادل ۸۶ هزار دلار ثبت شده و دولت اسرائیل هدف دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ حدود ۵۵۰ هیئت از اینفلوئنسرها را به اسرائیل بفرستد. در این میان، سیاستمداران رژِیم هم اذعان کردهاند که پیام اینفلوئنسرها، بهواسطه جذابیت و دسترسی بالا، «موثرتر از پیام مستقیم وزارتخانه» خواهد بود. گزارش ها آرتص در۱۴ آگوست ۲۰۲۵ شرکت متا هم از غافله عقب نماند در مورد شرکت متا که به فیسبوک و اینستاگرام مربوط میشود نیز همکاری اسرائیل بیشتر به نظارت و سانسور محتوا مربوط میشود. گزارشها نشان میدهند که متا با ۹۴٪ از درخواستهای حذف محتوای دولت اسرائیل موافقت کرده و بیش از ۳۰ میلیون پست حاوی محتوای طرفدار فلسطین حذف شده است. این موضوع در گزارشهای دیدهبان حقوق بشر، الجزیره و مرکز منابع کسبوکار و حقوق بشر بهعنوان نمونهای از سانسور سیستماتیک روایتهای فلسطینی مستند شده است. البته سالهاست سیاستگزاریهای این شرکت بر اساس منافع آمریکا و صهیونیستها اتخاذ میشود. از حذف تصاویر شهدای مقاومت از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی و سیدحسن نصرالله گرفته تا بسیاری از صفحات سیاستمداران ایران از جمله پیج رسمی رهبر انقلاب، از جمله این موارد است. به همین منظور همزمان با تشدید بحران در غزه، شرکت اینستاگرام صفحه «Eye on Palestine» با ۶ میلیون دنبالکننده که اخبار و وقایع غزه را بهطور موثق پوشش میداد، حذف کرد. این صفحه که از سالها قبل فعالیت میکرد و پیشتر نیز بارها به دلیل فشارهای بینالمللی تعلیق شده بود، نمونهای دیگر از سانسور گسترده صدای فلسطینیها در شبکههای اجتماعی شناخته شد. متا و دیگر پلتفرمها تحت فشار اتحادیه اروپا و برخی دولتها، محتوای حمایت از فلسطینیان و حماس را محدود و حذف میکنند که این موضوع با انتقاد شدید فعالان حقوق بشر و سازمانهای مدافع آزادی بیان مواجه شده است. گسترش فعالیت پلتفرم را در حوزه ایران در ادامه همین روند، مایکروسافت نیز با نهادهای اسرائیلی وارد همکاریهایی شد. گزارش The Verge در سپتامبر ۲۰۲۵ نشان میدهد که این شرکت در اقدامی محدودکننده، دسترسی یکی از واحدهای وزارت دفاع اسرائیل به برخی خدمات ابری و هوش مصنوعی خود یعنی Azure AI را مسدود کرده است. این تصمیم بهطور ضمنی وجودِ رابطه قراردادی پیشین را تأیید میکند، هرچند جزئیات و متن قرارداد هرگز علنی نشده است. در این گزارش سعی میشود که ایران بهعنوان یکی از بازیگران فعال در فضای سایبری شناخته شده که «حملات مستمر» علیه نهادها، شرکتها و کشورها اجرا میکند. در این گزارش که سراسر لجنپراکنی علیه اعتبار بینالملی ایران را به دنبال داشته، تأکید میکند که انگیزههای مالی، جریمهگیری، باجافزاری، بیش از سرقت صرف، در این حملات حضور دارد؛ ولی تهدیدهای دولتی همچنان جدی باقی ماندهاند. برندهای جهانی فعال در فضای مجازی، با رفتارهای دوگانه در نسلکشی غزه، آنچه که میخواستند را به جیب زدند. ابتدا با جریان حمایت از فلسطین دامنه ارتباطی و مراجعه کاربران حامی فلسطین به پلتفرمهای خود را رقم زدند. سپس در ماههای اخیر توجه رژیم اسرائیل را به خود جلب کرده و با هدف بازگرداندن مشروعیت به اسرائیل، قراردادهای میلیون دلاری منعقد کردند. نکته حائز اهمیت آن است که این قراردادها و هماهنگیها کمی پیش از توافق با حماس و آتش بس جنگ غزه رخ داد. جایی که رژیم قصد داشت با آزادی اسرای فلسطینی، تاحدی اعتبار انسانی از دست رفته را به خود بازگرداند. از سوی دیگر صحنههای تاثیرگزاری هم برای آزادی اسرای صهیونیست طراحی شده بود و پس از دیدارهای احساسی اسرا با خانواده خود برای اولینبار پس از جنگ، به سرعت در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد. mshrgh.ir/۱۷۵۱۸۵۲
« بازگشت به لیست اخبار