
تبدیل نقاشی کودکان به موسیقی
اواسط سال ۲۰۲۵ (بهار ۱۴۰۴)، مدارسی در نیویورک و توکیو شروع به اجرای آزمایشی این پروژه کردند. در کلاسی در بروکلین (آمریکا)، معلمی از دانشآموزانش خواست که دریا را نقاشی کنند و در عرض چند دقیقه، پس از اینکه هوش مصنوعی خطوط آبی را به موسیقی آرامشبخشی تبدیل کرد، کلاس پر از صدای امواج خروشان شد.
اواسط سال ۲۰۲۵ (بهار ۱۴۰۴)، مدارسی در نیویورک و توکیو شروع به اجرای آزمایشی این پروژه کردند. در کلاسی در بروکلین (آمریکا)، معلمی از دانشآموزانش خواست که دریا را نقاشی کنند و در عرض چند دقیقه، پس از اینکه هوش مصنوعی خطوط آبی را به موسیقی آرامشبخشی تبدیل کرد، کلاس پر از صدای امواج خروشان شد. : وقتی یکی از دانشآموزان یک خورشید قرمز اضافه کرد، نتها ناگهان روشنتر شدند و بچهها زدند زیر خنده. انگار کلاس درس به یک سالن موسیقی کوچک تبدیل شده بود. شروع ماجرا به اواخر سال میلادی گذشته (پاییز ۱۴۰۳) برمیگردد؛ هنگامی که محققان آزمایشگاه خلاقیت گوگل در همکاری با آزمایشگاه رسانهای MIT آزمایش های اولیهای با هدف خواندن اشکال و رنگها بهطور همزمان با کشیدن نقاشی و تبدیل آنها به صدا را در دستور کار خود قرار دادند. نمونه اولیه، با نام «تبدیل نقاشی به صدا» نخستینبار در یک کنفرانس آموزشی در دسامبر ۲۰۲۴ (آذر ۱۴۰۳) ارائه شد. فکر اولیه ساده بود؛ هر خط، دایره و رنگ به یک نت یا ریتم موسیقی تبدیل میشود. بیشتر بخوانید: به این ترتیب، هوش مصنوعی از دل صحنههای ظاهرا تکراری، لحظههای متفاوتی پدید میآورد. نمونهای از این رویداد و لحظههای متفاوت همین تبدیل نقاشیهای کودکان به موسیقی مرتبط با نقاشی است که کمک میکند کاغذ رنگ شده بهدست کودک، دری تازه به دنیای خلاقیت باز کند. این فناوری آزمایش شده و آزمایش آن در بسیاری از مدارس و آزمایشگاههای جهان در حال گسترش است و آزمایشکنندگان میبینند که هوش مصنوعی نقاشیهای کودکان را به ملودیهای شاد و سرزنده تبدیل میکند. نهی العرفج؛ روزنامهنگار و مربی مهد کودک با انتشار مطلبی درباره این فناوری در سایت عربی «ایلاف» نوشته است گزارشهای مطبوعاتی منتشر شده در دو نشریه تأکید کردهاند که کارکرد این فناوری به سرگرمکردن کودکان محدود نمیشود، بلکه در یادگیری الگوها نیز به آنان کمک میکند. کودکی که در ریاضی یا خواندن مشکل دارد، میتواند خطوط و ملودیها را به هم متصل کند تا قواعد را راحتتر درک کند. حتی کودکانی که مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم هستند نیز واکنش مثبتی به این آزمایشها نشان دادهاند، زیرا جفت کردن صدا با تصاویر، تجربه یادگیری جذابتری برایشان فراهم میکند. به دنبال اجرای این آزمایشها، برخی شرکتها هم وارد رقابت برای تولید و توسعه نرمافزارهای شخصی در این حوزه شدهاند. والدین با کمک این نرمافزارها میتوانند نقاشیهای فرزندانشان را به ملودیهای کوتاه تبدیل کنند؛ ملودیهای کوتاه و شاد یا آرامشبخش و مناسب برای لالایی و لحظههای قبل از خواب کودک. بروز چنین قابلیتهایی پرسشهایی را پیش روی ما میگذارد که آیا هوش مصنوعی، فارغ از نگاه مثبت یا منفی ما به آن، میتواند آینده آموزش را تحت تأثیر قرار دهد؟ و با در همآمیختن هنر، از جمله موسیقی با آموزش محیط یادگیری سرگرمکنندهتر و نوآورانهتری برای کودکان ایجاد کند؟
« بازگشت به لیست اخبار