
تلاش برای پیادهسازی نظامِ حقوقی اسلام
هدف از عفو معیاری این است که با در اختیار گذاشتن ملاکهایی برای عفو به رهبری از سوی قوه قضائیه، اگر ایشان تأیید نمودند، موضوع مصداقیابی انجام شود و عفو محکومان صورت پذیرد. این اقدام برای کاهش تراکم زندانها مفید است.
هدف از عفو معیاری این است که با در اختیار گذاشتن ملاکهایی برای عفو به رهبری از سوی قوه قضائیه، اگر ایشان تأیید نمودند، موضوع مصداقیابی انجام شود و عفو محکومان صورت پذیرد. این اقدام برای کاهش تراکم زندانها مفید است. به گزارش ، حسنعلی اخلاقی امیری، نماینده مجلس شورای اسلامی: 1 -در گذشته گروهی در قوه قضائیه حضور داشتند که با بررسی ضوابط و شرایط، زندانیانِ مشمول عفو را شناسایی میکردند و رئیس قوه قضائیه طی نامهای به رهبری معظم، تقاضای عفو این افراد را ابراز میداشت که در کنار این نامه ضمیمهای وجود داشت که اسامی زندانیانی که تقاضای عفو آنها شده بود؛ به شکل مکتوب به رهبری ارسال میشد. این رویه سالیان سال، مطابق قانون اساسی اِعمال میشد و شاهد بودیم که به مناسبت ایام مذهبی و وطنی رهبری به تعدادی از زندانیان عفو میداد. 2-در مورد مسأله عفو معیاری که اخیرا مطرح شده است باید اشاره داشت این اقدام یک گام مثبت و رو به جلو است. اساسا در کلام اهلبیت و فقه شیعه چیزی تحت عنوان نهاد زندان وجود ندارد. البته به شکل نادر و استثنا از حبس سخن به میاد آمده است، اما موضوع زندان از زمان حجاج ثقفی در جهان اسلام مطرح شد و در کنارش نظام حقوقی غرب آن را بسط و گسترش داد. ایران هم متأثر از موضوع، نهاد زندان را پذیرفت، اما باید در نظر داشت که زندانی کردن افراد جدای از هزینههای مالی، هزینههای روانی و معنوی زیادی بر روی خود شخص وخانوادهاش دارد. به طور مثال زندانی کردن شخصی که به صرف بدهی کوچکی محکوم به حبس شده است، بر روی مسائل اخلاقی و تربیتی او تأثیرات منفی زیادی دارد. 3-هدف از عفو معیاری این است که با در اختیار گذاشتن ملاکهایی برای عفو به رهبری از سوی قوه قضائیه، اگر ایشان تأیید نمودند، موضوع مصداقیابی انجام شود و عفو محکومان صورت پذیرد. این اقدام برای کاهش تراکم زندانها مفید است.
« بازگشت به لیست اخبار