تلفیق هنر و مهندسی مدرن | پل تک‌پایه نامتقارنِ زها حدید رکورد جهانی را شکست + تصاویر

تلفیق هنر و مهندسی مدرن | پل تک‌پایه نامتقارنِ زها حدید رکورد جهانی را شکست + تصاویر

1404/08/03 - 20:53 341 بازدید
پل ۹۲۰ متری «دانجیانگ» تایوان با طراحی استودیو طراحی زها حدید، عنوان طولانی‌ترین پل کابلی تک‌پایه جهان را به خود اختصاص داد.
پل ۹۲۰ متری «دانجیانگ» تایوان با طراحی استودیو طراحی زها حدید، عنوان طولانی‌ترین پل کابلی تک‌پایه جهان را به خود اختصاص داد. ، فرخنده رفائی: سازه پل تک‌پایه نامتقارن طراحی شده توسط استودیو Zaha Hadid Architects که پس از نزدیک به یک دهه تکمیل و آماده بهره‌برداری شده، رکورد طولانی‌ترین پل تک‌پایه نامتقارن جهان را کسب کرد. به گزارش نیواطلس، این پل با طول کل ۹۲۰ متر و پایه‌ای ۲۰۰ متری، شامل بخش‌های ۴۵۰ متری در سمت غرب و ۱۷۵ متری در سمت شرق پایه است و با طراحی تک‌پایه، در عین حال که امکان عبور ایمن کشتی‌ها از رودخانه تامسویی را فراهم می‌کند، چشم‌اندازهای طبیعی اطراف را نیز برای مشاهده کنندگان حفظ می‌کند. طراحی پل نه تنها رکورد جهانی را به ثبت رسانده، بلکه نمونه‌ای شاخص از امضای طراحی زها حدید با خطوط منحنی و فرم‌های پویا است. برای طراحی این پل، مهندسان و معماران با استفاده از مدل‌سازی سه‌بعدی دقیق و محاسبات پیشرفته مهندسی، موقعیت پایه و ارتفاع سطح جاده را تعیین کردند تا ضمن حفظ ایمنی، کمترین تأثیر ممکن بر اکوسیستم رودخانه داشته باشد. تماشای غروب از روی پل پل دانجیانگ نه تنها از نظر سازه‌ای بلکه در طراحی شهری نیز توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. نزدیکی پل به مناطق تفریحی و نقاط محبوب برای تماشای غروب آفتاب باعث شده تا علاوه بر کاربرد حمل‌ونقل، به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم منطقه تبدیل شود. بازدیدکنندگان می‌توانند ضمن عبور از پل، نمایی بی‌نظیر از رودخانه و محیط اطراف را مشاهده کنند و تجربه‌ای هنری و مهندسی را همزمان داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته پل، استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت و نگهداری آن است. از ابزارهای پیشرفته برای نظارت بر تنش‌های سازه، تغییرات دما و باد استفاده شده است تا ایمنی و دوام پل در بلندمدت تضمین شود. این روش‌ها نشان می‌دهد که پل‌های مدرن فراتر از زیبایی‌شناسی، نیازمند یکپارچگی کامل بین طراحی و مهندسی پیشرفته هستند. تلفیق زیبایی، مهندسی و احترام به محیط زیست کارشناسان معماری و مهندسی معتقدند این پل می‌تواند الگویی برای پروژه‌های بین‌المللی مشابه باشد، جایی که همزمان عملکرد، زیبایی و احترام به محیط زیست اهمیت دارد. این پروژه همچنین یادآور آن است که معماران بزرگ جهان می‌توانند با خلاقیت و نوآوری، مرزهای ممکن در مهندسی سازه و طراحی شهری را جابه‌جا کنند. ساخت پل دانجیانگ از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و مراحل پایانی آن شامل نصب آسفالت، نورپردازی و آزمایش‌های ایمنی است.
« بازگشت به لیست اخبار