
جنگ غزه چطور کریدور تجاری تحت حمایت آمریکا را به شکست کشاند؟
کشورهای عضو پروژه کریدور هند–خاورمیانه–اروپا (هند، آمریکا، اتحادیه اروپا، عربستان، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا) اهداف متفاوتی دارند.
کشورهای عضو پروژه کریدور هند–خاورمیانه–اروپا (هند، آمریکا، اتحادیه اروپا، عربستان، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا) اهداف متفاوتی دارند. گروه دیپلماتیک – هشهری آنلاین: پروژه کریدور هند–خاورمیانه–اروپا (IMEC) بهعنوان ابتکاری برای اتصال آسیا به اروپا، با حمایت آمریکا معرفی شده است. اما این طرح نهتنها درگیر تناقضهای ژئوپلیتیکی است، بلکه واقعیتهای منطقهای، بحران غزه و رقابت قدرتهای نوظهور، باعث شده تا سرنوشت آن در هاله ای از ابهام باقی بماند. پروژه کریدور هند–خاورمیانه–اروپا چیست؟ معرفی اولیه: اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو، سپتامبر ۲۰۲۳ هدف اعلامی: اتصال تجاری بنادر هند به اروپا از مسیر خاورمیانه بخشهای اصلی کریدور دالان شرقی: اتصال هند به خلیج فارس از طریق دریا دالان شمالی: اتصال بنادر خلیج به اروپا از طریق ریلی و دریایی ۲. اهداف واقعی و پشت پرده پروژه حذف ایران، ترکیه و مصر از زنجیره تأمین منطقهای انزوای چین و تضعیف پروژه «کمربند و جاده» اجبار کشورهای عربی به عادیسازی با رژیم صهیونیستی مهار نفوذ بریکس و سیستمهای چندقطبی مستقل از غرب ۳. تناقضهای درونی و بنبستهای سیاسی در زمان اعلام پروژه: هنوز حمله رژیم صهیونیستی به ایران و نسلکشی در غزه آغاز نشده بود. اکنون: افکار عمومی در عربستان، امارات و اردن علیه هرگونه همکاری با رژیم صهیونیستی بسیج شده است. مشارکت اسرائیل بهعنوان دروازه مدیترانهای پروژه، به یک بار سیاسی سمی بدل شده است. تهاجم تلآویو به ایران، یمن و سوریه، مشارکت منطقهای را به بنبست کشانده است. ۴. ضعف زیرساختی و لجستیکی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر شکاف ریلی بین امارات، عربستان و اراضی اشغالی نبود استانداردهای مشترک ریلی، گمرکی و لجستیکی خطوط کابل نوری، خطوط هیدروژن و انرژی فقط در حد طرح ماندهاند. نادیده گرفتن کانال سوئز و مصر، و حذف ترکیه بهعنوان هاب منطقهای ۵. آشفتگی سیاسی و ائتلافهای ناموزون کشورهای عضو پروژه کریدور هند–خاورمیانه–اروپا (هند، آمریکا، اتحادیه اروپا، عربستان، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا) اهداف متفاوتی دارند: هند: توسعه صادرات عربستان: قدرتنمایی لجستیکی اروپا: رقابت درونقارهای آمریکا: مهار چین و ایران رقابت عربستان و امارات نیز موجب بیثباتی در هماهنگی درونی پروژه شده است. فشار افکار عمومی، بحران غزه و درگیریها در دریای سرخ، چشمانداز سیاسی پروژه را متزلزل کردهاند. ۶. بحران مالی و عدم پایبندی به تعهدات وعده ۶۰۰ میلیارد دلاری گروه ۷ غیرواقعی و تحققنیافته باقی مانده است. سرمایهگذاری ۲۰ میلیارد دلاری عربستان نسبت به نیازها بسیار ناچیز است. وابستگی شدید به سرمایهگذاری بخش خصوصی، بدون تضمین بازگشت اروپا درگیر پیامدهای جنگ اوکراین و بحران اقتصادی است. هیچ تعهد الزامآور مالی میان طرفین وجود ندارد. ۷. بحران غزه و تأثیرات آن بر کریدور هند–خاورمیانه–اروپا جنگ در غزه، حمله به ایران و تنشهای دریای سرخ، باعث بیثباتی شدید منطقه شده است. گروههای مقاومت از جمله انصارالله، قابلیت ایجاد اختلال در مسیر بابالمندب را دارند. زیرساختهای رژیم صهیونیستی، در میانه درگیریها و تحریمها، قابل اتکا نیستند. ۸. شکست در سایه توهم خلاف پروژه کمربند و جاده چین که گامبهگام و با سرمایه دولتی پیش میرود، کریدور هند–خاورمیانه–اروپا فاقد موتور محرکه مشخص است. این پروژه در واشنگتن طراحی شده، نه در پایتختهای منطقه با بحران سیاسی، نداشتن بودجه، تضاد منافع و فشارهای افکار عمومی، آینده آن تاریک و بینتیجه است. منبع: تارنمای خبری تحلیلی کرادل
« بازگشت به لیست اخبار