دانشجو، دوربین، حرکت!
۱۶آذر روز دانشجو است؛ روزی که ما را به یاد یک واقعه مهم تاریخی میاندازد؛ ماجرایی که در سال۱۳۳۲ رخ داد و در آن ۳دانشجوی دانشگاه تهران در جریان اعتراض به سفر معاون رئیسجمهور وقت آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران و انگلیس پس از کودتای ۲۸مرداد در دانشکده فنی دانشگاه تهران شهید شدند.
۱۶آذر روز دانشجو است؛ روزی که ما را به یاد یک واقعه مهم تاریخی میاندازد؛ ماجرایی که در سال۱۳۳۲ رخ داد و در آن ۳دانشجوی دانشگاه تهران در جریان اعتراض به سفر معاون رئیسجمهور وقت آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران و انگلیس پس از کودتای ۲۸مرداد در دانشکده فنی دانشگاه تهران شهید شدند. همشهری آنلاینسیدسروش طباطباییپور: این روز به نماد مقاومت دانشجویان در برابر استبداد تبدیل شد و بهعنوان روز پاسداشت آگاهی، عدالتخواهی و استقلالطلبی در تاریخ معاصر ما شناخته میشود. بسیاری معتقدند کار اصلی دانشجو، جوییدن علم و آگاهی است، اما نقش او تنها به فراگیری دانش محدود نمیشود؛ بلکه آنان با مشارکت در فعالیتهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در شکلگیری آینده هر کشور نقشآفرینی میکنند. اما دانشجو کیست و زندگی دانشجویی چگونه است؟ یکی از راههای کشف پاسخ این سؤال، تجربهکردن این دوران جذاب و باشکوه است؛ اما اگر امکان چنین فرصتی به این زودیها برای ما فراهم نمیشود، راه دیگری هم برای تجربه این دوران باشکوه وجود دارد؛ تماشای فیلمها و سریالهایی که قهرمانان اصلی آن دانشجویان هستند و در آنها به کنشها و واکنشهای دانشجویان میپردازد. در اینجا شش اثر سینمایی فاخر را در سینمای ایران معرفی میکنیم که چالشهای دوران دانشجویی را جلوی دوربین آوردهاند و ما را با فراز و فرودهای دوران دانشجویی در ایران آشنا میکنند. جنگ میان عقل و عشق فیلم «پری» / داریوش مهرجویی محصول ایران / محصول ۱۳۷۳ فیلم سینمایی «پری» اقتباسی آزاد از رمان «فرانی و زومی» اثر جی. دی. سلینجر است. فیلم پری با بازی نیکی کریمی، دانشجوی ممتاز و روشنفکر ادبیات را روایت میکند که پس از خواندن کتابی عرفانی از برادر مرحومش، دچار بحران هویت و تحولی درونی میشود. او که پیشتر دختری عقلگرا و منطقی بود، بهتدریج از دنیای مادی فاصله میگیرد و در جستوجوی معنا، به سلوکی عرفانی کشیده میشود. فیلم در فضایی شاعرانه و تأملبرانگیز، به مفاهیمی چون بحران معنویت، جستوجوی حقیقت و تضاد عقل و دل یک دانشجو میپردازد. این فیلم یکی از آثار شاخص مهرجویی در پرداختن به بحران هویت نسل دانشجو و تحصیلکرده و دغدغههای عرفانی در بستر زندگی مدرن است. پناه بردن به عشق سریال «در پناه تو» / حمید لبخنده / ساخت ایران / محصول ۱۳۷۴ زندگی در خانه دانشجویی سریال «روزگار جوانی» / کارگردان: شاپور قریب و اصغر توسلی / محصول ۱۳۷۷ سریال «روزگار جوانی» به کارگردانی شاپور قریب و اصغر توسلی، یکی از ماندگارترین مجموعههای تلویزیونی دهه ۷۰ ایران است که با نگاهی انسانی و طنزآمیز، به زندگی ۵دانشجوی جوان در تهران میپردازد. این سریال از سال۱۳۷۷ تا سال۱۳۷۸ از شبکه تهران پخش شد و ایده اولیه فیلمنامه از اصغر فرهادی بود و در ادامه نویسندگانی چون علیاکبر محلوجیان و فرهاد نقدعلی نیز به پروژه پیوستند. داستان حول محور ۵دانشجو—۴نفر شهرستانی و یک تهرانی—میچرخد که با اجاره یک خانه مشترک، زندگی دانشجویی پر ماجرایی را آغاز میکنند. هر قسمت به یکی از چالشهای روزمره، دغدغههای اجتماعی، روابط انسانی و مسائل اخلاقی این جوانان میپردازد. تولد در بستر دانشگاه فیلم «متولد ماه مهر» / احمدرضا درویش / ایران / یاران / محصول ۱۳۷۸ این فیلم هم با محوریت زندگی دانشجویی، به بررسی بحرانهای هویتی و اجتماعی نسل جوان در بستر دانشگاه میپردازد. داستان درباره «دانیال» (محمدرضا فروتن) دانشجوی شهرستانی است که برای تحصیل به تهران آمده و درگیر فضای پرتنش دانشگاه، روابط عاطفی و مسائل سیاسی میشود. او با «مهتاب» (میترا حجار) آشنا میشود و رابطهای عاشقانه میان آنها شکل میگیرد، اما درگیریهای سیاسی و اجتماعی دانشگاه، این رابطه را نیز تحتتأثیر قرار میدهد. متولد ماه مهر یکی از نخستین فیلمهایی بود که بهطور مستقیم به فضای دانشگاهی در ایران پرداخت و هنوز هم بهعنوان اثری جسورانه و پیشرو در سینمای اجتماعی ایران شناخته میشود. آینه زندگی! مستند «زندگی همین است» / پیروز کلانتری / ساخت ایران / محصول ۱۳۸۲ این مستند اجتماعی، روایتی صادقانه و بیواسطه از زندگی ۵دانشجوی تهرانی در اوایل دهه۱۳۸۰ است که با نگاهی انسانی، دغدغههای فردی، اجتماعی و هویتی آنها را به تصویر میکشد. این مستند ۴۳دقیقهای، بدون روایتگر یا تحلیل بیرونی، صرفا با تکیه بر گفتوگوهای مستقیم با دانشجویان، تصویری از درونیات نسل جوان آن زمان ارائه میدهد. شخصیتهایی از رشتههای مختلف مثل حقوق، هنر و علوم سیاسی که با پیشزمینههای خانوادگی و طبقاتی متفاوت، از امیدها، ترسها، بحرانهای هویتی، فشارهای اقتصادی و تجربههای زیسته خود در دانشگاه میگویند؛ از پیمان، دانشجوی حقوق که برای تأمین معاش خانوادهاش مسافرکشی میکند تا روزبه، شاعر بیپول و منتقد جامعه بورژوایی. سنت و مدرنیسم فیلم «دلشکسته» / علی رویینتن / محصول ۱۳۸۶
« بازگشت به لیست اخبار