
راز گرانی بیسابقه میوه و سبزی | چه کسانی پشت افزایش قیمتها هستند؟
قیمت فروش میوه و سبزی در بازار با قیمت خرید محصول از کشاورز و باغدار اختلاف بسیار چشمگیری دارد و عملا میوه و سبزی در ایران گرچه با قیمت پایین تولید می شود اما با قیمتهای بسیار بالا به دست مصرفکننده نهایی می رسد.
برآیند این میزگرد این بود که حداقل ۲۵ درصد توزیع میوه در اختیار دلالانی است که قیمتها را افزایش میدهند و بیشترین سود هم به آنها میرسد. راهکار رفع این مشکل هم تقویت تعاونیهای روستایی و واگذاری توزیع میوه به این بخش است. تعاونیهای روستایی توزیع میوه را انجام دهند در مقاطعی از سال قیمت میوهها بهشدت ارزان میشود مثلا هندوانه کیلویی ۳ هزار تومان میشود که پول کارگرش هم درنمیآید. برای قطعکردن دست دلالان میوه باید تعاونیهای روستایی تقویت شوند و بهطور مستقیم با سود پایین، میوه را از باغدار تا مغازه توزیع کنند. حلقه واسطه بین باغدار و مغازهداران، هماکنون میادین بار هستند که حقالعملکارها در آنجا فعالند. دلالان در مراکز عمده توزیع میوه مسلط هستند میوه ارزان تولید میشود عنایتالله بیابانی قائممقام خانه کشاورز: ساختار درست و نظارت بر بازار میوه وجود ندارد. میوه در ایران ارزان تولید میشود اما دلالان با سود بسیار بالایی آن را بهدست مردم میرسانند.
« بازگشت به لیست اخبار