شاهکار معماری یک‌ برج با الهام از بادبان های کشتی های سنتی خلیج‌فارس

شاهکار معماری یک‌ برج با الهام از بادبان های کشتی های سنتی خلیج‌فارس

1404/05/25 - 21:38 693 بازدید
این روزها بار دیگر فیلمی از شاهکار معماری برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی بحرین در شهر منامه پایتخت این کشور در جنوب خلیج‌فارس پربازدید شده است؛ معماری‌ای‌ مدرن که با الهام از بادبان‌های کشتی‌های سنتی خلیج‌فارس ساخته شده و اولین آسمان خراشی است که بخشی از انرژی خود را از باد تامین می‌کند.
این روزها بار دیگر فیلمی از شاهکار معماری برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی بحرین در شهر منامه پایتخت این کشور در جنوب خلیج‌فارس پربازدید شده است؛ معماری‌ای‌ مدرن که با الهام از بادبان‌های کشتی‌های سنتی خلیج‌فارس ساخته شده و اولین آسمان خراشی است که بخشی از انرژی خود را از باد تامین می‌کند. به گزارش ، ساخت برج‌های دوقلوی بحرین در ارتفاع ۲۴۰ متر و ۵۰ طبقه در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و در سال ۲۰۰۸ میلادی به پایان رسید و در حال حاضر این برج دو قلو رتبه دوم بلندترین ساختمان‌های بحرین را دارند. این دو برج از طریق سه پل آسمانی به یکدیگر متصل می‌شوند که هر یک از این پل‌ها دارای یک توربین بادی ۲۲۵ کیلووات هستند که در مجموع ۶۷۵ کیلووات ظرفیت تولید انرژی از باد را دارند. قطر هر یک از این توربین ها ۲۹ متر است و از شمال هم تراز شده اند. این جهتی است که هوا از سمت خلیج فارس می‌وزد. بوم ایرانی یا لنج یا جهاز هم که گفته می‌شود معماری این ساختمان‌ها الهام گرفته از بادبان آن‌هاست، کشتی کوچکی‌است که در گذشته با آن تجارت می‌کردند. به گفته اهالی بندرهای خلیج فارس نخستین بوم‌ها در شهر کویت ساخته می‌شد. بعدها در بندرعباس و هرمز و بندر کنگ و بندر بوشهر و جزیره قشم نیز بوم‌سازی رایج شد که هنوز نیز در این نقاط بوم ساخته می‌شود. بوم بادبانی از دو بخش اصلی «بدنه» و «سامان» تشکیل می‌شود. بدنه آن از تخته‌های چوب ساج ساخته می‌شود. سامان شامل تمام اجزایی است که به بادبان‌های بوم مربوط می‌شود. به جلوی بدنه «سینه» و به انتهای آن «دوم» (دُم) گفته می‌شود. طرف راست آن «بُرد راست» و طرف چپ آن «بُرد چپ» نام دارد. قطعه چوپ پهن و بلندی در سینه قرار دارد که «ساطور» نامیده می‌شود.بخش میان بردهای چپ و راست تا سینه را «عالیه» می‌نامند. تیر حمال اصلی بدنه که در تمام طول کف بدنه امتداد دارد «بیس» نام دارد. دکل اصلی «دول» نام دارد و تیر بلندی بر آن سوار می‌شود که «پروند» خوانده می‌شود. بادبان بزرگ اصلی که «گپ» خوانده می‌شود به پروند آویزان می‌شود. برخی بوم‌ها دول کوچک‌تری در عقب دول اصلی دارند که با پروند کوچک‌تری بادبان کوچک تر «قلمی» را نگه می‌دارد. بوم ایرانی، لنج یا جهاز، کشتی کوچکی‌است که در گذشته با آن تجارت می‌کردند. اگر چه روزگاری لنج‌ها بادبانی بودند اما حالا همه آن‌ها موتوری شده‌اند. بوم ایرانی حالا کمیاب‌ترین کشتی در سواحل بندر کنگ است. آخرین‌بار ۷۰ سال قبل خلیج فارس شاهد حرکت لنج بادبانی برای یک سفر طولانی بود. اما چند سال پیش پروژه بوم بابو، با بازسازی یک لنج بادبانی و از سال 1397 با هدف احیای دریانوردی سنتی ایران در بند کنگ آغاز شد. بابو یکی از مهم‌ترین ناخداهای قدیمی زنده ایران بود که نام لنج بازسازی شده بادبانی به افتخار او بابو گذاشته شد. ویدئوی مرتبط را ببینید.
« بازگشت به لیست اخبار