
ماجرای رسوایی تازه برای نتانیاهو و رضا پهلوی | پشت پرده یک جبهه از جنگ سایبری علیه ایران
این روزها موضوع «براندازان قلابی» به رسوایی تازهای برای صهیونیستها و عوامل ایرانیشان تبدیل شدهاست؛ ماجرایی که از یک سو پرده از فعالیتهای شبکه عملیات سایبری این رژیم برداشت و ازسوی دیگر دوباره رضا پهلوی را در کانون انتقادها و حملات جریان برانداز قرار دادهاست.
این روزها موضوع «براندازان قلابی» به رسوایی تازهای برای صهیونیستها و عوامل ایرانیشان تبدیل شدهاست؛ ماجرایی که از یک سو پرده از فعالیتهای شبکه عملیات سایبری این رژیم برداشت و ازسوی دیگر دوباره رضا پهلوی را در کانون انتقادها و حملات جریان برانداز قرار دادهاست. – گروه سیاسی: در روزهای اخیر انتشار گزارشهایی درباره ایجاد اکانتهای جعلی ازسوی رژیمصهیونیستی و جریان وابسته به رضا پهلوی در کانون توجه رسانهها قرار گرفته است؛ اقدامی که در سالهای اخیر شاهد نمودهای بسیاری از آن بودهایم، اما با آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه علیه ایران، پرده تازهای از این نمایش رسوا روی صحنه رفت. ماجرا از جایی در کانون توجه قرار گرفت که موسسه کانادایی کانادایی «سیتیزن لب» با انتشار یک گزارش تحقیقی فاش کرد که کمپینهای سلطنتطلبان و حامیان رضا پهلوی در فضایمجازی ازسوی رژیمصهیونیستی صحنهگردانی میشود و ساختارهای امنیتی این رژیم با بهکارگیری ابزارهایی از جمله «هوش مصنوعی» و «اکانتهای جعلی»، فاز تازهای از جنگ سایبری علیه ایران را کلید زدهاند. افشاگری بینالمللی طی روزهای اخیر گزارشهای بینالمللی متنوعی، از جمله ازسوی برخی رسانههای عبری، درباره «براندازان جعلی» منتشر شدهاست که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود. یک تحقیق مشترک: انتشار یافتههای تحقیقات مشترک اخیر ازسوی نشریه صهیونیستی «هاآرتص» و مرکز تحقیقات «مارکر» در روزهای اخیر یکی از منابع مهم افشای رسوایی تازه رژیمصهیونیستی و رضا پهلوی بودهاست. این تحقیق مشترک نشان میدهد بخش قابلتوجهی از کمپینسازیها به نفع رضا پهلوی در شبکههایاجتماعی نتیجه فعالیت اکانتهای جعلی ساخته شده ازسوی نهادهای امنیتی رژیمصهیونیستی است. افشاگری یک دانشگاه کانادایی: موسسه سیتیزنلب (The Citizen Lab) متعلق به دانشگاه تورنتو کانادا در روزهای اخیر با انتشار یک تحقیق دانشگاهی، پرده تازهای از عملیات روانی تلآویو علیه ایران را عیان و اعلام کرد شبکهای متشکل از بیش از ۵۰ اکانت جعلی ضدایرانی را در شبکهاجتماعی «ایکس» شناسایی کردهاست؛ شبکهای ک به دنبال آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بهصورت منسجمی مشغول نقشآفرینی شدهاست. نبرد هوش مصنوعیها: نشریه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز در روزهای اخیر با انتشار گزارشی جنگ ۱۲ روزه را «نخستین جنگ هوشمصنوعی» نامید و اگرچه کوشید دراین گزارش ایران را به انتشار اطلاعات نادرست از ضربات وارد شده به رژیمصهیونیستی متهم کند، اما بهصورت تلویحی به استفاده گسترده از هوشمصنوعی ازسوی این رژیم برای تحت تاثیر قرار دادن افکارعمومی ایرانیان داخل کشور اذعان کرد. وارونهنمایی حقایق: وبگاه شبکه تلویزیونی بی. بی. سی فارسی نیز ۳۱ تیرماه گذشته با انتشار گزارشی اعتراف کرد اکانتهایی که بهعنوان «حامی اسرائیل» فعالیت میکردند، در جریان جنگ ۱۲ روزه با انتشار کلیپهای قدیمی و نامربوط، کوشیدند اینگونه وانمود کنند که مردم ایران «طرفدار اسرائیل» هستند و از حملات این رژیم حمایت میکنند. اهداف راهبردی نکته جالب در گزارشهای بینالمللی منتشر شده درباره اکانتهای جعلی، اینکه تولید محتوا به نفع رضا پهلوی، آنهم با هدایت و حمایت مالی دولت نتانیاهو، اهداف مختلفی را پیگیری میکرده است؛ از جمله: تبلیغ بازگشت سلطنت: یکی از اهداف مورد توجه تلآویو در کمپینسازیهای جعلی، جا انداختن گزاره رسوای «بازگشت سلطنت» به ساختار سیاسی ایران بود که حتی در داخل جریان ضدانقلاب نیز مخالفان جدی بسیاری دارد. تضعیف وحدت ملی: به دنبال تقویت وحدت و انسجام ملی در ایران پس از آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، یکی از راهبردهای مدنظر در تبلیغ به نفع رضا پهلوی، تضعیف وحدت ملی بود. آلترناتیوسازی: تلآویو با راهاندازی اکانتهای فیک تلاش نافرجامی را بهکار گرفت تا رضا پهلوی را به عنوان آلترناتیو جمهوریاسلامی معرفی کند؛ راهبردی که با شکست محسوسی مواجه شد. آشوبسازی: تشویق به ایجاد آشوب در کشور در جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه از دیگر راهبردهای مدنظر در راهاندازی اکانتهای جعلی بود. مقصرنمایی از ایران: معرفی ایران به عنوان «عامل» آغاز جنگ ۱۲ روزه، از دیگر اهدافی بود که در پیامهای رضا پهلوی در آن مقطع نیز به دفعات تکرار شد. ویژگیهای شاخص بررسیهای انجام شده، نشان دهنده برخی ویژگیهای شاخص در کمپینسازیهای جعلی علیه ایران است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود. همپوشانی با راهبردهای اعلامی ازسوی مقامهای صهیونیست درباره مردم ایران استفاده از تصاویر پروفایل «جعلی» یا «غیرقابلشناسایی» فعال شدن برخی اکانتهای غیرفعال همزمان با آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزع انتشار محتوای تقریبا یکسان درباره یک رویداد مشخص ارسال پستها در یکزمان مشخص استفاده از یک کلاینت یا سرور خاص تمرکز بر هشتگسازیهای هدفمند تمرکز بر ایجاد نوعی «ناامنی مدنی» در کشور خبرسازی درباره آشفتگی اقتصادی در کشور جعل اخبار رسانههای رسمی
« بازگشت به لیست اخبار