مردم محلی چطور به کمک توسعه گردشگری آمده اند؟ | روستای جهانی ایران اواخر مهر معرفی می شود

مردم محلی چطور به کمک توسعه گردشگری آمده اند؟ | روستای جهانی ایران اواخر مهر معرفی می شود

1404/07/09 - 12:45 242 بازدید
«گردشگری، جامعه محلی و محیط زیست» عنوان روز پنجم از هفته گردشگری است. در این روز مراسم چهره‌های تأثیرگذار گردشگری در منطقه عباس آباد، انعقاد اسناد همکاری مشترک در حوزه گردشگری سبز با سایر دستگاه‌های مربوطه و کمپین «سفر پاک» برای کاهش مصرف پلاستیک و پاکسازی جاذبه‌های طبیعی برگزار می شود.
«گردشگری، جامعه محلی و محیط زیست» عنوان روز پنجم از هفته گردشگری است. در این روز مراسم چهره‌های تأثیرگذار گردشگری در منطقه عباس آباد، انعقاد اسناد همکاری مشترک در حوزه گردشگری سبز با سایر دستگاه‌های مربوطه و کمپین «سفر پاک» برای کاهش مصرف پلاستیک و پاکسازی جاذبه‌های طبیعی برگزار می شود. ، رئیس اداره توسعه محصولات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این رابطه به همشهری می گوید: «در حال حاضر، سند استراتژی صادرات گردشگری کشور تدوین شده که در آن چهار محور اولویت‌دار برای جذب گردشگر خارجی را مشخص کرده است؛ اکوتوریسم، گردشگری جامعه‌محور، سلامت و زیارت به عنوان مزیت‌های اصلی کشور شناسایی شده‌اند. بر همین اساس، توسعه محصولات گردشگری در این حوزه‌ها و ارائه آن‌ها به گردشگران خارجی در دستور کار قرار گرفته است.» مهدی بهاروند عنوان می کند: «در محور اول یعنی اکوتوریسم، در سال‌های اخیر، فعالیت‌هایی در قالب کمیته ملی طبیعت‌گردی با همکاری بین ‌دستگاهی انجام شده است تا چالش‌های موجود در حوزه طبیعت‌گردی رفع شود. هدف این اقدامات، تبیین فرآیندهای توسعه پایدار گردشگری برای فعالان این حوزه و جوامع محلی است تا ضمن حفظ محیط‌زیست، آسیب‌های احتمالی به طبیعت کاهش یابد.» او توضیح می دهد: «در محور دوم یعنی گردشگری جامعه‌محور، بخش دیگری از فعالیت‌ها به توسعه گردشگری جامعه‌محور اختصاص یافته است. تمرکز اصلی بر مناطق روستایی و عشایری بوده تا جوامع محلی با گردشگری آشنا شوند و این صنعت به عنوان محرک اقتصادی در این مناطق ایفای نقش کند. لازمه این امر، مشارکت فعال جوامع محلی است. در همین راستا، پروژه جهانی «بهترین روستاهای گردشگری جهان» توسط سازمان جهانی گردشگری راه‌اندازی شده که دقیقا بر همین موضوع تمرکز دارد. هدف آن، تبدیل گردشگری به عامل رونق اقتصادی و توسعه پایدار در مناطق روستایی است.» رئیس اداره توسعه محصولات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید می کند: «ما نیز در این سال‌ها حدود ۱۰۰ روستا را شناسایی کرده‌ایم و هر سال ۸ روستا را به عنوان نمایندگان ایران به سازمان جهانی گردشگری معرفی می‌کنیم. پیش از ارسال پرونده‌ها، اقدامات توانمندسازی از جمله رفع نواقص، برگزاری دوره‌های آموزشی، توسعه کسب ‌و کارهای خرد و متوسط در حوزه گردشگری صورت می‌گیرد.» او یادآور می شود: «دو سال پیش روستای کندوان و سال قبل نیز روستای اصفهک در حوزه گردشگری موفق به ثبت جهانی شدند. امسال نیز ۸ پرونده دیگر ارسال شده که منتظر اعلام نتایج در اواخر مهر هستیم و امیدواریم روستاهای بیشتری از کشورمان به ثبت جهانی برسند. در همه فعالیت‌ها، مشارکت مردم روستا در تصمیم‌گیری‌ها و اجرا لحاظ شده و از ظرفیت‌های مشورتی و اجرایی آن‌ها بهره گرفته‌ایم. این رویکرد، مصداق بارز گردشگری جامعه‌محور است و در چارچوب سیاست‌های معاونت گردشگری و تنوع‌بخشی به محصولات گردشگری قرار دارد.» او ادامه می دهد: «کمپین «سفر پاک» با هدف کاهش مصرف پلاستیک به عنوان یکی از شاخص‌های زیست ‌محیطی روستاها مطرح شده است. این شاخص‌ها شامل تعهد به الزامات زیست ‌محیطی و اقدامات عملی برای کاهش مصرف پلاستیک‌های یک ‌بار مصرف هستند.» رئیس اداره توسعه محصولات گردشگری وزارت میراث فرهنگی عنوان می کند: «در همین راستا، کمپین‌هایی نظیر «زمین پاک»، «هر گردشگر یک درخت» و «فعال‌سازی محیط‌های روستایی» اجرا شده ‌اند. در روز درخت‌کاری، گردشگران در روستاها اقدام به کاشت درخت کردند که موجب فرهنگ ‌سازی در زمینه حفاظت از محیط زیست شد.» بهاروند اضافه می کند: «برخی روستاها مانند قلعه ‌بالا، دیدگاه حفاظتی دارند و مردم به صورت خودجوش از گونه‌هایی مانند یوز ایرانی و زاغ ‌بور ایرانی محافظت می‌کنند. جشنواره‌هایی نظیر «ایران کنام توران» و مراسم «نذر علوفه» نیز برگزار می‌شود که در آن زمین‌های خود را برای کاشت علوفه در نظر می‌گیرند و برای حفظ حیات‌وحش تلاش می‌کنند. در نهایت، چنین فعالیت‌هایی بر پایه زیست محیطی است.» بیشتر بخوانید:
« بازگشت به لیست اخبار