مروری بر بازیگران صنعت تلویزیون اینترنتی که در سال‌های اخیر مطرح شده‌اند /این آنتن‌ها می‌گیرد؟

1404/04/25 - 00:02 103 بازدید
تلویزیون‌های اینترنتی یا همان آی‌پی‌تی‌وی‌ها، دسته‌ای از سرویس‌های انتشار محتوای آنلاین به شمار می‌روند که مثل تلویزیون‌های سنتی، جدول پخش دارند و بسیاری از محصولات‌شان به شکل زنده منتشر می‌شود.
تلویزیون‌های اینترنتی یا همان آی‌پی‌تی‌وی‌ها، دسته‌ای از سرویس‌های انتشار محتوای آنلاین به شمار می‌روند که مثل تلویزیون‌های سنتی، جدول پخش دارند و بسیاری از محصولات‌شان به شکل زنده منتشر می‌شود. تلویزیون‌های اینترنتی یا همان آی‌پی‌تی‌وی‌ها، دسته‌ای از سرویس‌های انتشار محتوای آنلاین به شمار می‌روند که مثل تلویزیون‌های سنتی، جدول پخش دارند و بسیاری از محصولات‌شان به شکل زنده منتشر می‌شود. اگرچه فهرست سرویس‌های دارای پخش زنده در ایران بسیار بیش از انگشتان ۲ دست است، ولی اگر آنهایی را که سروشکل نسبتاً استاندارد و شمار حداقلی کاربران دارند، جدا کنیم، محدود به همین تعداد می‌شود که در ادامه درباره‌شان می‌خوانید. البته این نکته هم قابل اشاره است که فعالیت این نوع رسانه‌ها را باید از وی‌اودی‌ها جدا کرد؛ هرچند ممکن است بعضی وی‌اودی‌ها به این حوزه هم ورود کنند. وی‌اودی‌ها ارائه‌دهنده ویدئو به شرط درخواست هستند و غالباً محتوای سرگرمی مثل فیلم، سریال، تاک شو یا مسابقات سرگرمی ارائه می‌دهند، در حالی که این رسانه‌ها منتشرکننده محتوای تلویزیونی با موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند و بسیاری اوقات این محتوا را به صورت زنده ارائه می‌دهند. تلویزیون اینترنتی همشهری اجرا و کارشناسی اغلب برنامه‌های تلویزیون اینترنتی همشهری بر عهده خبرنگاران این روزنامه است. اما چهره‌های شناخته‌شده رسانه‌ای نیز در این رسانه فعالیت می‌کنند که سرآمدشان مسعود فراستی، مجری برنامه سینمایی «کات» و مژده لواسانی، مجری برنامه گفت‌وگو با چهره‌های «درجه‌یک» به شمار می‌روند.این شبکه همان‌طور که از نامش پیداست، به شهرداری تهران وابسته است.«تلویزیون اینترنتی همشهری» را که در کنار «آن»، احتمالاً از بیشترین امکانات لجستیکی برخوردار است و برای راه‌اندازی‌اش هزینه‌های قابل توجهی شده، پرسروصداترین شبکه میان این عناوین می‌توان دانست. در واقع جز «تلویزیون اینترنتی همشهری» هیچ‌کدام از رسانه‌های این فهرست بر سر نام‌شان با سازمان صداوسیما چالش نداشته‌اند! خلاصه ماجرا این است که اهالی رسانه ملی (احتمالاً برای آنکه آلترناتیوی برای تلویزیون وجود نداشته نباشد) می‌خواستند این شبکه به جای عنوان «تلویزیون اینترنتی همشهری» از عنوان «سیمای همشهری» استفاده کند و مدیران شهرداری چنین قصدی نداشتند. بنابراین بین طرفین برخورد رسانه‌ای شکل گرفت و در رسانه‌ها از خجالت همدیگر درآمدند. این شبکه که به نوعی امتداد فعالیت روزنامه همشهری در عرصه تصویر شمرده می‌شود، تقریباً با همان عناوین روزنامه چاپی همشهری فعالیت می‌کند و برنامه‌های سیاسی، فرهنگی و ورزشی متنوعی دارد که عملاً هر روز ۵ یا ۶ عنوان برنامه تولیدی را شامل می‌شود تا تولیدات این شبکه اینترنتی از بعضی شبکه‌های تلویزیونی بیشتر باشد! جالب آنکه عناوین برنامه‌های تلویزیون همشهری بر اساس عناوین محصولات این مؤسسه انتخاب شده که از جمله آن می‌توان به برنامه سینمایی «همشهری ۲۴»، برنامه حوادث «سرنخ» و برنامه ورزشی «تماشاگر» اشاره کرد که عناوین مجلات وابسته مؤسسه همشهری هم است. اجرا و کارشناسی اغلب برنامه‌های تلویزیون اینترنتی همشهری بر عهده خبرنگاران این روزنامه است. اما چهره‌های شناخته‌شده رسانه‌ای نیز در این رسانه فعالیت می‌کنند که سرآمدشان مسعود فراستی، مجری برنامه سینمایی «کات» و مژده لواسانی، مجری برنامه گفت‌وگو با چهره‌های «درجه‌یک» به شمار می‌روند.این شبکه همان‌طور که از نامش پیداست، به شهرداری تهران وابسته است. همشهری را احتمالاً تنها تلویزیون اینترنتی کشور می‌توان دانست که بعد از ماه‌ها فعالیت آزمایشی، مراسم افتتاح رسمی و با پوشش قابل توجه رسانه‌ای برگزار کرد. صفحه اینستاگرام این شبکه ۲۰۱ هزار دنبال‌کننده دارد و تاکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ پست منتشر کرده است. تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری دانشجو که عنوان «اولین تلویزیون اینترنتی خبری در بین خبرگزاری‌های داخلی» را در بیوی شبکه‌های اجتماعی‌اش منتشر کرده، بیش از هر چیز شبیه شبکه خبر تلویزیون است: بیش از هر چیز به پخش زنده رویدادهایی مثل نشست‌های خبری و سخنرانی‌های عمومی می‌پردازد و برنامه‌های تولیدی گفت‌وگومحور در آن کمتر است. نکته جالب آنکه این شبکه، بعضی رویدادهای ورزشی را هم به صورت کوتاه و در لابلای برنامه‌ها پوشش می‌دهد که کمتر در سایر تلویزیون‌های اینترنتی دیده می‌شود. گزارش‌های میدانی برای پوشش رویدادهای مختلف سطح شهر نیز از جمله دیگر محتواهای این شبکه است که آن را تا حدی نسبت به رقبا متمایز می‌کند. این شبکه از خبرنگاران خبرگزاری در جایگاه گزارشگر و مجری استفاده می‌کند و شبکه پخش زنده دوم را نیز راه‌اندازی کرده که در بعضی مواقع خاص مثل همزمانی رویدادهای خبری، دارای محتواست و پخش دارد. محتوای اختصاصی تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو تحت عنوان برنامه خاصی پخش نمی‌شود و گفت‌وگوهای تولیدی آن با یک استودیو و دکور ثابت روی آنتن می‌رود. صفحه اینستاگرام این رسانه از رقبا جلوتر است؛ یک میلیون دنبال‌کننده و نزدیک به ۱۴ هزار پست دارد که البته بخش اعظم این پست‌ها محتوای خود شبکه نیست و شمار قابل توجهی از آنها را بریده‌های ویدئویی برنامه‌های صداوسیما تشکیل می‌دهد. شبکه‌های فیلیمو در روزهای اخیر ۳ شبکه پخش فیلم و سریال به این پلتفرم اضافه شده که «شبکه درام»، «شبکه علمی - تخیلی» و «شبکه اکشن» نام دارند و همین محتوا را از میان فیلم‌ها و سریال‌های خارجی به پخش می‌رسانند. نکته مهم اینکه شبکه‌های فیلیمو به نظر بخش چندان مستقلی از این پلتفرم نیستند و صرفاً به شکل متوالی برنامه‌های موجود در این پلتفرم را به پخش می‌رسانند تا جایی که هیچ جدول پخش، زیرنویس معرفی‌کننده محصول یا برنامه تولیدی ندارند. در واقع تنها کارکرد این ۳ شبکه، انتشار رایگان و متوالی محتوای اشتراکی فیلیموست که آن هم بدون برنامه از پیش اعلام‌شده رخ می‌دهد و شاید برای خیلی از کاربران چندان قابل استفاده نباشد. ای...
« بازگشت به لیست اخبار