نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان با محوریت کریدور شمال-جنوب

نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان با محوریت کریدور شمال-جنوب

1404/07/21 - 21:57 114 بازدید
در حالی که همکاری‌های اقتصادی روسیه و جمهوری آذربایجان به محور اصلی روابط دو کشور برای خنثی‌سازی مشکلات سیاسی تبدیل شده، نشست سه‌جانبه با ایران در باکو، بر تسریع پروژه کلیدی کریدور شمال-جنوب متمرکز شد.
در حالی که همکاری‌های اقتصادی روسیه و جمهوری آذربایجان به محور اصلی روابط دو کشور برای خنثی‌سازی مشکلات سیاسی تبدیل شده، نشست سه‌جانبه با ایران در باکو، بر تسریع پروژه کلیدی کریدور شمال-جنوب متمرکز شد. به گزارش مشرق، «الکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه، در نشست سه‌جانبه در باکو به تشریح توسعه همکاری‌ها میان روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران در پروژه کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب پرداخت. به گفته اورچوک، در شش ماهه نخست امسال، حجم حمل‌ونقل از طریق مرز روسیه و آذربایجان با ۱۳ درصد افزایش به ۶۸۰ میلیون تن رسیده است. وی افزود: «بیش از ۱۷۶ هزار وسیله نقلیه از مرز دولتی عبور کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.» الکسی اورچوک همچنین از توسعه حمل‌ونقل کانتینری چندوجهی در چارچوب کریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت که این فرمت در حال حاضر توسط راه‌آهن‌های روسیه، آذربایجان و ایران در مسیر غربی این کریدور در حال آزمایش است. او تأکید کرد که هدف اصلی این نشست سه‌جانبه، ایجاد یک محیط «راحت و یکپارچه» برای حمل‌کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان است. اقتصاد، محور اصلی روابط روسیه و آذربایجان ولادیسلاو کندراتیف، سردبیر پورتال تحلیلی «کاسپیسکی وستنیک» بر اهمیت تماس‌های فعال اقتصادی میان آذربایجان و روسیه به عنوان بنیان روابط دوجانبه آن‌ها تأکید کرد. این کارشناس روس گفت: «روابط اقتصادی مهم‌ترین عاملی است که به تعمیق روابط میان دو کشور کمک می‌کند. ما می‌دانیم که در حوزه سیاسی، به طور دوره‌ای مشکلاتی به وجود می‌آید. با این حال، همین مشکلات سیاسی با علاقه دو کشور به توسعه همکاری‌های اقتصادی خنثی می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های متقابل بسیار بزرگ است و روسیه سرمایه‌گذاری زیادی در آذربایجان انجام می‌دهد.» چشم‌انداز کریدور شمال-جنوب: کلید در تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا است این کارشناس همچنین به تشریح چشم‌انداز راه‌اندازی کامل شاخه غربی کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب پرداخت. او توضیح داد: «حمل‌ونقل بار در این مسیر در حال حاضر فعال است، اما به صورت چندوجهی: بارها از طریق راه‌آهن از روسیه به آذربایجان و از آذربایجان به آستارای ایران منتقل می‌شوند، سپس در آنجا به کامیون‌ها منتقل شده و از طریق جاده به مقاصد نهایی خود در شهرهای ایران یا بنادری که از آنجا با کشتی به کشورهای ثالث ارسال می‌شوند، ادامه مسیر می‌دهند.» وی در پایان نتیجه‌گیری کرد: «دیدارهای سه‌جانبه در سطح بالا قطعاً به تسریع این فرآیند کمک خواهد کرد. هرچه وزرا و معاونان نخست‌وزیر بیشتر دیدار کنند و کشورها علاقه بیشتری به این موضوع نشان دهند، پروژه با اطمینان بیشتری اجرا خواهد شد. امیدواریم که این موضوع به زودی از نقطه سکون خارج شود و این امر فرصت‌های خوبی را نه‌تنها برای توسعه همکاری‌های سه‌جانبه، بلکه برای یک سیستم حمل‌ونقل و لجستیک پنج‌جانبه در منطقه خزر ایجاد کند.»
« بازگشت به لیست اخبار