
همکاری وطنفروشان با اسرائیل برای فریب افکار عمومی ایران
«اسرائیل، عملیات گستردهای در فضای مجازی علیه ایران راهاندازی کرده؛ از ایجاد هزاران حساب جعلی و بهکارگیری تکنیکهای دیپفیک و لشکر سایبری در شبکههای اجتماعی، تا تأمین مالی مستقیم این پروژه».
«اسرائیل، عملیات گستردهای در فضای مجازی علیه ایران راهاندازی کرده؛ از ایجاد هزاران حساب جعلی و بهکارگیری تکنیکهای دیپفیک و لشکر سایبری در شبکههای اجتماعی، تا تأمین مالی مستقیم این پروژه». بر اساس این گزارش، از زمان شروع جنگ در غزه و پس از سفر پهلوی، یک عملیات آنلاین به عنوان بخشی از یک کمپین گستردهتر اسرائیل برای تأثیرگذاری بر گفتمان رسانههای اجتماعی آغاز شد که شامل کمپینهایی به زبانهای انگلیسی و آلمانی نیز میشود. به گفته پنج منبع که مستقیماً از این پروژه اطلاع دارند، فارسیزبانانی برای این عملیات استخدام شدند. سه نفر از این منابع ارتباط بین این پروژه و این کمپین خاص را تأیید کردند. به گفته این منابع، این کمپین شامل حسابهای جعلی در پلتفرمهایی مانند X و تلگرام و اینستاگرام بود و از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به انتشار روایتهای کلیدی، ساخت پیامها و تولید محتوا استفاده میکرد. به گفته دو نفر از این منابع، تلاشهایی نیز برای تقویت پستهای گاملیل، حامی رضا پهلوی در اسرائیل و وزیری از حزب لیکود بنیامین نتانیاهو، وجود داشت. با توجه به اینکه این عملیات به طور غیرمستقیم با پول مالیاتدهندگان تأمین مالی شده، خشم برخی از مقامات اسرائیلی برانگیخته شده است. کمپین مذکور در پلتفرمهایی و در مقاطع حساس مانند آشوب ۱۴۰۱ و حمله نظامی اسرائیل شدت گرفته است. حتی برخی از این حسابهای جعلی پیش از حمله به زندان اوین از آن اطلاع داشته و به تجمع مقابل اوین دعوت میکردند. این پروژه پس از دیدار رضا پهلوی با «گیلا گاملیل» وزیر علوم کنونی و از چهرههای اطلاعاتی پیشین اسرائیل، طراحی و عملیاتی شده است. کمپین دفاع از سلطنت، پهلوی را ترویج میکند و متکی بر «آواتارها» یا شخصیتهای جعلی است که در رسانههای اجتماعی خود را بهعنوان شهروندان ایرانی جا میزنند. اینها اولین بار توسط محققان رسانههای اجتماعی کشف شدند. رضا پهلوی و عدهای دیگر از اطرافیانش در اوایل سال ۲۰۲۳ به اسرائیل سفر کردند. به گفته منابعی که با هاآرتص و د مارکر(رسانه اقتصادی هاآرتص) صحبت کردهاند، پس از این سفر و از زمان شروع جنگ در غزه عملیاتی آنلاین بهعنوان بخشی از یک کمپین اسرائیلی برای تأثیرگذاری بر رسانههای اجتماعی آغاز شد. هاآرتص با بیان اینکه شک دارد تبلیغ رضا پهلوی با اتکا بر منابع دولتی، برای اسرائیل بصرفد میافزاید: پسر دیکتاتور پهلوی که از حمایت اسرائیل و آمریکا برخوردار بود، بار سیاسی پدرش را به دوش می کشد، پدری که به دلیل فساد، سرکوب سیاسی و شکنجه مخالفان شناخته میشد. رز زیمت، از مؤسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تلآویو این، رابطه گیلا گاملیل با رضا پهلوی را نه از نوع دیپلماسی بلکه استفاده تبلیغی میداند و معتقد است که این کار اشتباه است چراکه ایرانیان، سلطنت نمیخواهند. در گزارش اخیر آزمایشگاه شهروندی تورنتو درباره کارفرمای این شبکه آمده است: فرضیهای که بیشترین همخوانی را با شواهد موجود دارد، این است که یک سازمان نامشخص دولتی اسرائیل، یا یک پیمانکار فرعی که تحت نظارت دقیق آن کار میکند، مستقیماً این عملیات را هدایت میکند. هاآرتص در پایان گزارش خود نوشته است: برخی از حسابهای جعلی فارسیزبان که توسط آزمایشگاه شهروندی افشا شدهاند، ردپایی از مشارکت خود در کمپین دومی که از اسرائیل نشأت گرفته است، نشان میدهند. در این جا و آن جا، کاربران جعلی نیز از هشتگ رضا پهلوی استفاده میکنند، عکسها و سخنرانیهای پسر شاه را به اشتراک میگذارند و خواستار بازگشت سلطنت پهلوی میشوند.
« بازگشت به لیست اخبار