وضعیت قرمز در نمایش‌خانگی،احتمال واگذاری استارنت

1404/05/01 - 02:45 109 بازدید
استارنت هم چندان شرایط خوبی ندارد و گویا به دلیل جنگ و مسائل دیگر تولید مهم‌ترین سریالش یعنی کنکل متوقف شده است و اخباری از اطراف استارنت می‌گوید که هلدینگ طبیعت خیلی از شرایط بازار راضی نیست
استارنت هم چندان شرایط خوبی ندارد و گویا به دلیل جنگ و مسائل دیگر تولید مهم‌ترین سریالش یعنی کنکل متوقف شده است و اخباری از اطراف استارنت می‌گوید که هلدینگ طبیعت خیلی از شرایط بازار راضی نیست به گزارش مشرق، اردیبهشت ۱۳۹۰ است و استیل‌آذین سقوط می‌کند. چند روز بعد، مهدی مهدوی‌کیا یکی از انبوه کاپیتان‌های آن تیم، مقابل میکروفن خبرنگار ایسنا قرار می‌گیرد و می‌گوید: «اتفاقی که برای استیل‌آذین افتاد همه سرمایه‌گذاران و کسانی که می‌خواستند پول‌هایشان را به فوتبال بیاورند، ترساند.» خوبی فوتبال همین است؛ بازنده و برنده دارد. اگر نتوانی تیم‌داری کنی، سقوط می‌کنی. با ترفندهای صوری نمی‌شود خودت را سرپا نشان بدهی. هفته قبل، از گوشه‌وکنار یکی از پلتفرم‌های تازه‌تأسیس خبری می‌رسد؛ صاحبان پلتفرم ذکر شده از ورود به بازار نمایش خانگی پشیمان شده‌اند. مثل‌اینکه بازار وی‌اودی‌ها صرف ندارد. انگار اتفاقی دارد می‌افتد که چندان هم ناآشنا نیست. استارنت دومین پلتفرمی‌ است که در میانه بیش از ۶۰۰ پلتفرم تازه‌تأسیس توانست خودش را بالا بکشد و محتوایش را منتشر کند. استارنت با دستی پرتر آمد. پخش دو سریال «کنکل» و «جزرومد»، در نگاه اول همه را مطمئن کرد که قرار است یک بازیگر مهم به نمایش خانگی اضافه شود. از پلتفرم داشتن پشیمان گشته‌ایم اواخر زمستان ۱۴۰۱ که ساترا به شبکه ملی مجوزها پیوست، موجی از شرکت‌های مختلف اعلام حضور کردند تا مجوز پلتفرم نمایش‌خانگی دریافت کنند؛ از واردکنندگان غذای حیوانات خانگی گرفته تا بانک‌ها و شرکت‌های صنایع غذایی. در وهله اول همه‌چیز منطقی به نظر می‌رسید. ۱۴۰۱ یکی از سال‌های اوج نمایش خانگی بود و تحلیل‌ها می‌گفتند سود اصلی صنعت تصویر کشور، قرار است سهم نمایش خانگی بشود. بوی کباب می‌آمد. فرایند ثبت و درخواست برای مجوز از ۱۴۰۲ شدت گرفت و حاصلش در ۱۴۰۳ نمایان شد. در این شرایط دو حالت فرض می‌شود؛ اول آنکه دیگر هیچ پلتفرمی ثبت نشده و دوم اینکه ساترا نمی‌خواهد با پلتفرم‌های جدید بهانه دست روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بدهد. هر کدام از این دو فرض را هم صادق بدانیم، باز نتیجه ثابت است؛ همه فهمیده‌اند که بازار نمایش خانگی کساد است، این شرایط وقتی پررنگ‌تر می‌شود که نگاهی به بازماندگان موج پلتفرم‌های جدید بیندازیم. بازماندگانی که هیچ‌کدامشان حال‌وروز خوبی ندارند. افتتاحیۀ خوب و سقوط‌های چشمگیر از بین آن ۶۰۰ پلتفرم مجوزگرفته، چهار پلتفرم به تولید اثر رسیده‌اند. شیدا، استارنت، نمافیلم و زینما، نام‌های این سه وی‌اودی تازه‌تأسیس است. مالکیت شیدا با بانک گردشگری‌ است، مالکیت استارنت با هلدینگ طبیعت است و مالکیت پلتفرم سوم یعنی زینما با علی طلوعی، تهیه‌کننده سینماست. پلتفرم دیگری هم بالا آمد که نامش استارنت بود. استارنت دومین پلتفرمی‌ است که در میانه بیش از ۶۰۰ پلتفرم تازه‌تأسیس توانست خودش را بالا بکشد و محتوایش را منتشر کند. استارنت با دستی پرتر آمد. پخش دو سریال «کنکل» و «جزرومد»، در نگاه اول همه را مطمئن کرد که قرار است یک بازیگر مهم به نمایش خانگی اضافه شود. بااین‌حال استارنت هم چندان شرایط خوبی ندارد و گویا به دلیل جنگ و مسائل دیگر تولید مهم‌ترین سریالش یعنی کنکل متوقف شده است و اخباری از اطراف استارنت می‌گوید که هلدینگ طبیعت خیلی از شرایط بازار راضی نیست و احتمال واگذاری پلتفرم وجود دارد. نمافیلم شاید در تولید محتوا متفاوت‌ترین پلتفرم با باقی وی‌اودی‌های حاضر بود. نمافیلم به‌جای آنکه کارش را با سریال آغاز کند با رئالیتی‌شو شروع کرد. دیگر پلتفرم بازار یعنی زینما هم که قرار است به‌زودی سریالی را منتشر کند، از همین ابتدا شروع مبهمی داشته. مالک این پلتفرم شرکت نوآوران بامداد راه سبز است که مالکیتش را علی طلوعی تهیه‌کننده «بخارست»، «مانکن» و «ملکه گدایان» بر عهده دارد. نوآوران بامداد راه سبز پیش‌ازاین پلتفرم فیلم‌نوا را برعهده داشت که دوسالی فعالیت کرد و در نهایت نماد الکترونیکش منقضی و از دسترس خارج شد. خود طلوعی هم با شرکت نبراس پیکچرز می‌خواست وارد نمایش خانگی شود که گویا از این موضوع منصرف شده است. حالا خبر رسیده، سریالی که قرار بود از طرف نبراس پیکچرز پخش شود به زینما رسیده است. پلتفرمی که سریال «شغال» را قرار است منتشر کند. سریال جدید شغال به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی علی طلوعی، این روزها مراحل نهایی آماده‌سازی خود را پشت سر می‌گذارد و مهدی سلطانی و کامبیز دیرباز در آن ایفای نقش می‌کنند. نکته جالب این اثر، حضور مالک پلتفرم به‌عنوان تهیه‌کننده است. از طرفی زینما اعلام کرده قرار است سریالش را به‌عنوان محصول مشترک با فیلیمو منتشر کند که این هم خودش، جالب توجه است. پلنِ ای و بی و سی‌تان غلط است یک حساب سرانگشتی از نصرفیدن مسئله‌ای تازه که ممکن است همه‌چیز را پیچیده‌تر کند یکی از مسائلی که به‌تازگی پیش‌آمده قانون تسهیم درآمد محتواست؛ قانونی که صدای همه پلتفرم‌های نمایش خانگی را درآورده و باعث اعتراضشان به رئیس‌جمهور شده است. بر اساس این طرح هزینه‌های اپراتورها ممکن است تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و از طرف دیگر هزینه‌های اینترنت هم بالا خواهد رفت، با این محاسبات، پلتفرم‌های نمایش خانگی هم (حداقل در کوتاه‌مدت) آسیب می‌بینند و طبیعتاً تمایل به سمت تماشای محتوای پلتفرم‌ها در دیگر بسترها مثل ماهواره بیشتر می‌شود.
« بازگشت به لیست اخبار