پوسترهایی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را تماشا کنید

پوسترهایی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را تماشا کنید

1404/06/29 - 19:37 205 بازدید
جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۶۱، در دل شرایطی شکل گرفت که هنوز سینمای ایران پس از انقلاب به‌دنبال تعریف هویت تازه‌ای برای خود بود. در این گزارش نگاهی به پوسترهای چهار دهه برگزاری این جشنواره داریم.
جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۶۱، در دل شرایطی شکل گرفت که هنوز سینمای ایران پس از انقلاب به‌دنبال تعریف هویت تازه‌ای برای خود بود. در این گزارش نگاهی به پوسترهای چهار دهه برگزاری این جشنواره داریم. دهه ۱۳۷۰: تحولی در طراحی و هویت‌بخشی به جشنواره در دهه ۱۳۷۰، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی کشور، مسیر تکاملی خود را آغاز کرد. این دوره، شاهد تغییرات قابل‌توجهی در طراحی پوسترهای جشنواره بود که بازتاب‌دهنده تحولات اجتماعی، فرهنگی و هنری آن دوران بود. در این دوره، استفاده از رنگ‌های زنده و متنوع در پوسترها افزایش یافت. رنگ‌هایی مانند قرمز، آبی، زرد و سبز به‌منظور جذب توجه کودکان و نوجوانان و ایجاد حس شادابی و نشاط به‌کار گرفته می‌شد. همچنین المان‌های گرافیکی نیز در پروسه طراحی پوسترها بیش از پیش به چشم می‌آیند. تقریبا از اوایل دهه هفتاد طراحی‌های هندسی و انتزاعی در پوسترها رایج شد، استفاده از خطوط منحنی، اشکال هندسی و ترکیب‌بندی‌های نامتقارن، پوسترها را از سادگی اولیه خارج کرد و به آن‌ها عمق و پیچیدگی بصری بخشید. به جز این در برخی از پوسترها، از المان‌های شهری مانند ساختمان‌ها، خیابان‌ها و فضاهای عمومی برای ایجاد ارتباط با مخاطب و نمایش فضای شهری استفاده شد. این امر نشان‌دهنده توجه به محیط زندگی کودکان و نوجوانان و تلاش برای ایجاد ارتباط میان دنیای واقعی و دنیای سینما بود. به طور خاص در طراحی پوستر دوازدهم جشنواره (سال ۷۵) با استفاده از رنگ‌های گرم و طراحی‌های هندسی، شاهد انتقال حس پویایی و نشاط به مخاطب هستیم، ترکیب رنگ‌های گرم موجود در پوستر با ماهیت برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در استان کرمان هم‌خوانی داشته و به خوبی المان معماری نواحی بیابانی در تصویر مشخص است. یا در پوستر دوره چهاردهم (سال ۷۸)، از طراحی‌های انتزاعی و استفاده از رنگ‌های سرد مانند آبی و سفید به عنوان پس زمینه اصلی استفاده شده. این طراحی، با حضور پسربچه خوشحالی که روی یک دوربین فیلمبرداری (شبیه به حشره) نشسته برای مخاطب کودک و نوجوان یک طرح جذاب و همراه کننده است. دهه ۱۳۷۰، دوره‌ای بود که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با تغییرات قابل‌توجهی در طراحی پوسترهای خود مواجه شد. مواردی که نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد هویت بصری مستقل و جذاب برای جشنواره بود. این تحولات، بازتاب‌دهنده تغییرات اجتماعی و فرهنگی آن دوران و تلاش برای همگام‌سازی جشنواره با نیازها و سلایق مخاطبان جوان بود. دهه ۱۳۸۰: حرفه‌ای‌تر شدن و جهانی شدن در دهه ۸۰، با پیشرفت تکنولوژی‌های چاپ و طراحی، پوسترهای جشنواره به‌مراتب حرفه‌ای‌تر شدند. این دوره شاهد استفاده از عکاسی حرفه‌ای و طراحی‌های گرافیکی پیچیده‌تر در پوسترها هستیم. افزایش استفاده از عکاسی حرفه‌ای در طراحی پوسترها باعث شد تا تصاویر موجود در واقعی‌تر و از نظر بصری جذاب‌تر به نظر برسند و با پیشرفت نرم‌افزارهای طراحی، طراحان توانستند طراحی‌های پیچیده‌تری را ایجاد کنند. این طراحی‌ها معمولاً شامل ترکیب‌بندی‌های نامتقارن، استفاده از رنگ‌های متنوع و المان‌های گرافیکی مدرن بودند. همچنین در این ایام تلاش شد تا هویت بصری جشنواره به‌صورت متمایز و شناخته‌شده‌ای درآید و استفاده از المان‌های خاص و طراحی‌های منحصر به‌فرد، به ایجاد هویت بصری مستقل برای جشنواره کمک کرد. به طور خاص پوستر بیست‌ودومین دوره جشنواره (سال ۸۷) با ایده استفاده از عکس کودکانی از سراسر دنیا و طراحی‌های گرافیکی جذاب، حس ارتباط مستقیم با مخاطب را منتقل می‌کرد، چرخ و فلکی با کودکانی رنگارنگ که هسته مرکزی آن حلقه فیلم است. استفاده از رنگ‌های شاد و پرانرژی و توجه به مسئله بین‌المللی بودن این رویداد که با ماهیت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بسیار هم‌خوانی داشت. به جز این در هفدهمین دوره جشنواره (سال ۸۱) در طراحی پوستر، از طراحی‌های انتزاعی و استفاده از رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز استفاده شده بود. این طراحی حس سرگرمی و در کنار آن تفکر را منتقل می‌کرد و نشان‌دهنده توجه به جنبه‌های فکری و آموزشی جشنواره بود. دهه ۱۳۸۰، دوره‌ای بود که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با تغییرات قابل‌توجهی در طراحی پوسترهای خود مواجه شد. طراحی‌های گرافیکی پیچیده‌تر و توجه به هویت بصری جشنواره، نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد هویت بصری مستقل و جذاب برای این رویداد مهم بود. این تحولات، بازتاب‌دهنده تغییرات اجتماعی و فرهنگی آن دوران و تلاش برای همگام‌سازی جشنواره با نیازها و سلایق مخاطبان جوان بود.
« بازگشت به لیست اخبار