
چهره اصلی سینمای تجاری ایران هر کدام چقدر در این ۵ سال مخاطب داشتهاند؟/ ستارهها سوسو میزنند
واد عزتی با اینکه بسیار محبوب است، هم مجموع مخاطبان کمی در سینما دارد و هم میانگین مخاطبان فیلمهایش پایین است. شاید عزتی در شبکه نمایش خانگی مخاطبان بیشتری داشته باشد.
واد عزتی با اینکه بسیار محبوب است، هم مجموع مخاطبان کمی در سینما دارد و هم میانگین مخاطبان فیلمهایش پایین است. شاید عزتی در شبکه نمایش خانگی مخاطبان بیشتری داشته باشد. این قاعده کمابیش در ایران هم وجود داشته و به جز دورههایی که دستمزدهای نجومی به واسطه مسائلی مثل رقابتهای سیاسی به چرخه اقتصادی سینمای ایران و اتفاقات متعدد دیگری از این دست، منطق اقتصادی کار در سینمای ایران را به هم زده، در باقی موارد دستمزد یک بازیگر با توجه به تعداد مخاطبانی که برای تماشای او در یک فیلم بلیت میخرند، تعیین میشده است. در پژوهشی که نتایج آن را در ادامه مطالعه میکنید، میزان مخاطبان فیلمهایی که چند چهره پولساز سینمای ایران در ۵ سال گذشته بازی کردهاند مورد بررسی قرار گرفته است. ما به دنبال بازیگرانی بودیم که مجابکننده مخاطبان برای رفتن به سینما و تهیه بلیت بودهاند. بنابراین بازیگران مکملی که در سالهای اخیر صرفا در چند فیلم پرمخاطب حضور داشتهاند، جزو متغیرهای آماری ما نیستند. در ادامه ۳ نمودار آمده که یکی از آنها مقایسه مجموع تعداد مخاطبان هر کدام از این بازیگران در ۵ سال گذشته است. یکی از نمودارها مربوط به مقایسه میانگین مخاطبان هر بازیگر نسبت به تعداد فیلمهایی است که بازی کردهاند. هوتن شکیبا که بیشتر فیلمهای او کمدی نبودند، در ردههای بالای این جدول به لحاظ میانگین مخاطبان قرار میگیرد و جواد عزتی با اینکه بسیار محبوب است، هم مجموع مخاطبان کمی در سینما دارد و هم میانگین مخاطبان فیلمهایش پایین است. شاید عزتی در شبکه نمایش خانگی مخاطبان بیشتری داشته باشد. رضا عطاران هم در ۵ سال اخیر کمکار و در عین حال کممخاطب شده است. *پژمان جمشیدی؛ همان همیشگی لطفا! این ترکیبات به فیلمهای کمدی ختم نمیشود، برای مثال پژمان جمشیدی و صدف اسپهبدی که در فیلم سینمایی علفزار اثر کاظم دانشی مورد توجه مردم قرار گرفتند در فیلم هتل نیز باز با یکدیگر به ایفای نقش پرداختند. * بهرام افشاری؛ عامهپسند بازیهای کوتاه و حضور بعضا کمرنگ، زمینه پرورش یک ستاره پرمخاطب را به وجود آورد. بهرام افشاری که در ابتدا بیشتر با سریال پایتخت ۵ اثر سیروس مقدم مورد توجه بییندگان قرار گرفت، در آثار نمایش خانگی و سینما نیز به ایفای نقش پرداخت. او مثل خیلی دیگر از چهرهها بعد از معروفیت به تلویزیون نه نگفت و در هر ۳ مدیوم سیما، سینما و نمایش خانگی به ایفای نقش پرداخت. افشاری همچون دیگر ستارههای سینمای ایران بیشتر آثار کمدیاش مورد اقبال عمومی قرار میگیرد و آثار اخیر او چون صحنهزنی که فضایی جدی به خود گرفتهاند با بازخورد مناسبی روبهرو نشدند. حضور افشاری در نمایش خانگی برعکس تلویزیون و سینما با استقبال خوبی مواجه نشده، که دلیل این موضوع ناشی از انتخابهای نادرست بهرام افشاری است. آثاری چون دل و میدان سرخ با محتواهایی اگزوتیک و تصنعی و فرمی نامطلوب و ناشیانه، همچون لکهای در کارنامه این بازیگر وجود دارند. * هوتن شکیبا؛ از صحنه تا پرده البته بینندگان مجموعه کلاه قرمزی قبلتر وجود او را با صدای عروسکهایی چون دیبی و خونه بغلی حس کرده بودند. شخصیت حبیب با بازی هوتن شکیبا در سریال لیسانسهها همان فرمول موفق کاراکترهای مطرح سروش صحت را داشت؛ یک شخصیت سادهلوح و کمهوش با ضعفهای بزرگ شخصیتی که موجب ساخته شدن موقعیتهای طنز میشود. این سریال باعث آشنایی بیشتر مردم با هوتن شکیبا شد و سپس تجربه نسبتا موفق «شبی که ماه کامل شد» عرصه ظهور شکیبا در فیلمهای غیرکمدی را پدید آورد، تا جایی که او دیگر بهندرت در فیلمهای طنز بازی کرد. اما همانطور که قبلتر اشاره شد عمده فیلمهای هوتن شکیبا در سالهای اخیر در فضاهای غیرکمدی به نمایش رسیده. بازخوردی هم که نصیب فیلمهای اجتماعی و درام او شده، برای فیلمهای جدی با میانگین مخاطب ۷۲۶.۰۹۵ در زمره آثار پربیننده به شمار میرود. او ابتدا با اثری طنز مقابل چشمان مخاطبان تلویزیون درخشید، سپس با ایفای نقش در آثار غیرکمدی به رشد نسبی اما کم دست یافت. ۲ تجربه اخیر کمدی او در سینما احتمالا بیانگر رغبت مخاطبان به نسخه کمدی هوتن شکیبا است. * رضا عطاران؛ سقوط تدریجی یک رویا در روزگاری نهچندان دور نام عطاران به عنوان کارگردان در یک سریال، ضمانتی بود که موقع پخش آن سریال خیابانها خلوت شود اما اکنون قضیه فرق میکند. بعد از کارگردانی و ایفای نقش عطاران در سریالهای صداوسیما، او با کوچ به سینما روند متفاوتی را طی کرد. وی در چندین کار به عنوان کارگردان و فیلمنامهنویس حضور داشت اما به هیچ عنوان بازخوردی را که در تلویزیون داشت درون سینما به عنوان کارگردان و نویسنده کسب نکرد. حضور عطاران به عنوان بازیگر نسبت به کارگردانی و نویسندگیاش در سینما از وضعیت بهتری برخوردار است. برای مثال او با بازی در فیلم «هزارپا» که پرمخاطبترین فیلم ایرانی در دهه ۹۰ بود، با اقبال عمومی خوبی روبهرو شد. اما اوضاع این بازیگر که سابقه خوبی در عرصه طنز داشت و تا چند سال پولسازترین چهره سینمای ایران به حساب میآمد، در سالهای اخیر دستخوش تغییرات و دگرگونیهایی شده است. عطاران در سالهای اخیر هم کمکار شده است و هم انتخابهای غیرحساب شدهای داشت. طبیعتاً در شرایطی که یک هنرپیشه بهشدت پولساز، رو به کمکاری میآورد، باید گزیدهکاری هم به آن اضافه شود و این انتخابهای محدود با دقت و وسواس بالایی صورت بگیرد اما درباره عطاران به نظر نمیرسد چنین بوده باشد. او را معمولاً به عنوان نقطه مقابل مهران مدیری تعریف میکنند که البته برساخت این دوگانه، به کارهای این ۲ نفر در تلویزیون برمیگردد نه سینما. اگر مبنای مقایسه رضا عطاران و مهران مدیری کارهای سینمایی این ۲ نفر باشد، باید گفت مدیری جایگاهی بهمراتب ضعیفتر و انتخابهایی بهوضوح اشتباهتر از عطاران داشت. * جواد عزتی؛ کم مخاطب پر طرفدار! بعد از چندین حضور متعدد در نقشهای مکمل و نسبتا کمرنگ جواد عزتی در فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی، او با سریال «دردسرهای عظیم» در نگاه و اذهان توده مردم خوش درخشید. حضور موثر عزتی در این سریال سرآغازی بر وارد شدن او به دوره جدیدی از کارنامه هنریاش بود. او تا مدتها بیشتر به عنوان یک بازیگر طنز شناخته میشد اما ایفای نقش در فیلمهایی چون ماجرای نیمروز، لاتاری و جاندار، وی را به یک هنرپیشه با ظرفیتی که توان بازی در موقعیتها و داستانهای درام را دارد تبدیل کرد. در کنار حضور عزتی در آثار اجتماعی و غیرطنز، او در فیلمهای کمدی هم به کار خود ادامه داد و موفقیتهای قابل توجهی کسب کرد. برای مثال فیلم سینمایی هزارپا اثر ابوالحسن داودی توانست رکورد بیشترین تعداد بلیت فروخته شده در دهه ۹۰ را بزند. نقطه بعدی که جواد عزتی را به یک بازیگر سرشناستر بدل کرد، سریال زخمکاری ساخته محمدحسین مهدویان بود. این سریال که از پلتفرم فیلیمو در ۴ فصل منتشر شد به محض انتشار در قسمتهای آغازین سر زبانها افتاد و عزتی را دوباره یک پله دیگر به سمت معروفیت و مطرح شدن کشاند. شروع اوج معروفیت و آغاز فیلمهایی که عزتی در آنها نقشهای مهمی داشت، همزمان با شیوع و اپیدمی بیماری کرونا بود به طوری که سال ۱۳۹۹ فیلمهای او در مجموع چیزی نزدیک به ۲۸۰ هزار بلیت فروخت که این عدد زیاد درخور چنین چهرهای نبود. در ادامه مسیر محبوبیت و معروفیت، جواد عزتی راهی جدید برای پیشبرد کارهای هنریاش در نظر گرفت. منبع: وطن امروز
« بازگشت به لیست اخبار