«گاردین» کدام فیلم را نماینده فرهنگ و سینمای ایران اعلام کرد؟

«گاردین» کدام فیلم را نماینده فرهنگ و سینمای ایران اعلام کرد؟

1404/05/19 - 22:46 211 بازدید
روزنامه گاردین از ۱۲ منتقد بین‌المللی سینما خواسته یک فیلم که معرف کشورشان باشد انتخاب کنند. یکی از این فیلم‌ها فیلمی از سینمای ایران است. به نظر شما کدام فیلم می‌تواند معرف کشور ایران باشد؟
روزنامه گاردین از ۱۲ منتقد بین‌المللی سینما خواسته یک فیلم که معرف کشورشان باشد انتخاب کنند. یکی از این فیلم‌ها فیلمی از سینمای ایران است. به نظر شما کدام فیلم می‌تواند معرف کشور ایران باشد؟ : چه فیلمی به‌تنهایی می‌تواند بهترین نماینده یک ملت باشد؟ در اینجا، ۱۲ نویسنده یک اثر را انتخاب می‌کنند که به باورشان بیش از هر فیلم دیگری فرهنگ و سینمای کشورشان را به تصویر می‌کشد؛ از یک موزیکال جسورانه درباره کریکت تا یک مستند ۹ ساعته، از درام‌های جنایی خشن تا داستان‌های سبک و پرزرق‌وبرقِ انتقام. این فهرست را بدون توضیح منتقدان در اینجا آورده‌ایم. تنها فیلمی که توضیحش را هم ترجمه کرده‌ایم، فیلمی است که از سینمای ایران است. هند «لاگان: روزی روزگاری در هند» (۲۰۰۱) مکزیک «کانوآ: خاطره‌ای شرم‌آور» (۱۹۷۶) فرانسه «نبرد سولفرینو» (عصر وحشت؛ ۲۰۱۳) فیلیپین «کاکاباکابا کا با؟» (آیا قلبت تندتر خواهد زد؟؛ ۱۹۸۰) کنیا «نصف عمر نایروبی» (۲۰۱۲) آرژانتین «قصه‌های وحشی» (۲۰۱۴) ترکیه «اوموت» (امید؛ ۱۹۷۰) چین «تای شی کو» (در غرب خطوط راه‌آهن؛ ۲۰۰۲) نیجریه «ساوروئوده» (زنگ‌های برنجی؛ ۱۹۹۹) فنلاند «دختر کارخانه کبریت‌سازی» (۱۹۹۰) ایتالیا «جنگ بزرگ» (۱۹۵۹) ایران «باد ما را خواهد برد» (۱۹۹۹) پژوهشگر سینما، کریستین کیثلی، زمانی نوشت: «بسیاری از تماشاگرانی که نخستین فیلم‌های برادران لومیر را می‌دیدند، بیش از آنکه از صحنه‌های از پیش چیده‌شده برای سرگرمی‌شان لذت ببرند، از این شگفت‌زده می‌شدند که در پس‌زمینه، برگ‌ها در باد می‌لرزند.» این آزادی چشم برای سرک کشیدن به جاهای دیگر، دور از مختصات خشک سینمای تجاری غرب، مشخصه سینمای ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ است. «باد ما را خواهد برد» به چشم می‌آموزد که جور دیگری ببیند: با شگفتی به چیزهایی نگاه کند که در جایی دیگرند، فراتر از واقعیت زیسته ما.
« بازگشت به لیست اخبار