
یمنیها قطب واردات اسرائیل را فلج کردند
گزارش یک نهاد نظارتی وابسته به کنست حاکی است؛ دولت اسرائیل زیر فشار بیسابقه قرار گرفته؛ بندری که زمانی قطب واردات بود، حالا به شهری بدهکار، نیمهتعطیل و خالی از کشتی تبدیل شده است.
گزارش یک نهاد نظارتی وابسته به کنست حاکی است؛ دولت اسرائیل زیر فشار بیسابقه قرار گرفته؛ بندری که زمانی قطب واردات بود، حالا به شهری بدهکار، نیمهتعطیل و خالی از کشتی تبدیل شده است. به گزارش مشرق، شهر بندری ایلات که سالها به عنوان یکی از مراکز اقتصادی و گردشگری مهم اسرائیل شناخته میشد، این روزها در بحرانی عمیق فرو رفته است. از یک سو، حملات مکرر پهپادی و موشکی نیروهای یمنی به این شهر و زیرساختهای حیاتی آن و از سوی دیگر تحریمهای دریایی و محاصره بندر ایلات توسط نیروهای صنعاء، ضربهای مهلک به اقتصاد این منطقه وارد کرده است. بر اساس گزارشهای رسانههای عبری، از اواخر سال ۲۰۲۳ فعالیتهای بندر ایلات به دلیل محاصره دریایی عملاً فلج شده است. نیروهای صنعاء به صورت مستمر ناوگان دریایی و بندر این شهر را هدف قرار میدهند، به گونهای که حتی فرودگاه رامون در پیرامون ایلات نیز مورد حمله پهپادی قرار گرفته است. این وضعیت امنیتی نامطمئن باعث شده است تا هیچ کشتی نفتی یا حامل کالاهای اساسی ریسک پهلوگیری در ایلات را به جان نخرد. در این شرایط بحرانی، به گزارش معاریو، دولت اسرائیل در حال بررسی طرحی برای تزریق سالانه بیش از ۲۱ میلیون شیکل (بیش از ۶.۳ میلیون دلار) به همراه بودجهای مشابه که توسط مدیریت بندر و واردکنندگان به صورت مشترک پرداخت خواهد شد، است. هزینههای اضافی، مالیات مضاعف، و فاکتورهایی که به مصرفکننده میرسد مدیریت بندر ایلات خواستار صدور فرمان الزامآور برای واردات کالا از طریق این بندر شده است، چرا که معتقد است تنها مشوقهای مالی نمیتواند واردکنندگان را به استفاده از ایلات ترغیب کند. اما در مقابل، مقامات دولتی و برخی کارشناسان اقتصادی هشدار میدهند که چنین اقدامی میتواند به رقابت در بازار آسیب زده و هزینهها را برای مصرفکننده نهایی افزایش دهد. کارشناسان همچنین تاکید دارند که افزایش هزینههای ترانزیت و حمل و نقل، به طور مستقیم بر قیمت کالاها و مالیاتهای وارداتی تاثیر گذاشته و هزینههای زندگی مردم اسرائیل را افزایش میدهد. ایلات زیر بدهی خم شده علاوه بر این، بندر ایلات با مشکلات مالی شدید دست و پنجه نرم میکند؛ بدهیهای سنگین، مالیاتهای بالا و نیاز به بازپرداخت دیون باعث شده تا استمرار فعالیت بندر در معرض خطر باشد. حتی اتحادیه کارگران اسرائیل (هستدروت) نیز مجبور به پرداخت کمکهای مالی اضطراری شده است، اما این اقدامات موقتی بوده و نگرانیها همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر، گزارش ناظر مالی دولت اسرائیل، متانیاهو اینگلمان، وضعیت ایلات را بحرانیتر از همیشه توصیف میکند. او ضمن انتقاد شدید از بیتوجهی دولت نسبت به آسیبهای اقتصادی ناشی از حملات و محاصره بندر، اعلام کرده است که پس از بحرانهای امنیتی اخیر و ورود گسترده آوارگان به این شهر، جمعیت ایلات به طور چشمگیری افزایش یافته، اما درآمدهای اقتصادی کاهش یافته و نیمی از کسبوکارها درآمد خود را تا ۷۵ درصد از دست دادهاند. این گزارش حاکی است که بیش از ۹۰ درصد شرکتهای محلی به صنعت گردشگری وابستهاند و با تعطیلی هتلها و کاهش شدید سفرها، اقتصاد ایلات به رکود عمیقی فرو رفته است. در بیمارستان یوسفتال ایلات نیز کمبود شدید نیروی انسانی به دلیل مشکلات حمل و نقل و شرایط نابسامان اقتصادی احساس میشود. همچنین پروژه بهسازی جاده شماره ۹۰ که برای اتصال ایلات به دیگر نقاط کشور ضروری است، بیش از ۲۰ سال است که ناتمام مانده و این موضوع باعث کاهش دسترسی و تشدید مشکلات اقتصادی شده است. بحران در ایلات به وضوح نمایانگر آسیبپذیری شدید مناطق مرزی و بندری اسرائیل در مقابل تهدیدات امنیتی و سیاستهای اقتصادی ناکارآمد است. بدون تضمین امنیت و حمایت مالی کافی، نه تنها بندر ایلات بلکه کل اقتصاد منطقه در معرض فروپاشی قرار دارد.
« بازگشت به لیست اخبار