
یک ضربه بزرگ دیگر به لاکهید مارتین/ دومینوی ابطال برنامههای خرید جنگندههای «F-۳۵» و عکس
طبق این گزارشها مادرید قصد دارد برنامه خرید جنگندههای مخفیکار آمریکایی را کنار بگذارد. این جدیدترین قطعه از پازل افت چشمگیر محبوبیت هواپیمای جنگی آمریکایی F-۳۵ در بازار خریدهای نظامی است.
اف-۳۵ شرکت لاکهید مارتین علاوه بر این، تنشها روابط آمریکا و اسپانیا را به لرزه انداخته است. دولت ترامپ متحدان ناتو را با سیاست افزایش هزینهکرد دفاعی خود به میزان ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی هر یک از اعضا{که افزایش قابل توجهی نسبت به هدفگذاری ۲ درصدی قبلی است، تحت فشار قرار داده است. اسپانیا به رهبری نخست وزیر پدرو سانچز، با اشاره به ناسازگاری این سیاست با دولت رفاه و اولویتهای اقتصادی خود، در برابر این امر مقاومت کرد. این موضع به شدت توسط ترامپ مورد انتقاد قرار گرفت، که همچنین تهدید به اعمال تعرفههای اضافی بر کالاهای مادرید کرد. اعتقاد بر این است که تمایل اسپانیا به گزینههای دفاعی اروپایی با هدف تقویت پایگاه صنعتی آن است و مطابق با درخواست بزرگترِ سانچز برای استقلال دفاعی اتحادیه اروپا است که با خواسته های ایالات متحده در زمینه افزایش سهم هر کشور اروپایی در بودجه دفاعی ناتو، در تضاد است. یک اف-۳۵ متعلق به نیروی هوایی اسپانیا با خروج F-۳۵ از معادله، دو گزینه مقابل اسپانیا برای تقویت موجودی خود باقی مانده است: نسل ۴.۵ یوروفایتر تایفون و نسل ششم سیستم هوایی جنگی آینده (FCAS) که در حال حاضر در حال ساخت است. این کشور به عنوان یکی از چهار عضو کنسرسیوم یورو فایتر، در دسامبر ۲۰۲۴ قرارداد ۲۵ یورو فایتر اضافی را تحت برنامه هالکون II امضا کرد. این سفارش شامل تحویل ۲۱ هواپیمای تک نفره و چهار هواپیمای دو نفره Eurofighter برای جایگزینی بخشی از ناوگان F-۱۸ است که توسط نیروی هوایی و فضایی اسپانیا اداره می شود. این باعث می شود ناوگان یوروفایتر اسپانیا به ۱۱۵ هواپیما برسد. مشخص نیست که آیا این کشور به این زودی به دنبال سفارش دیگری برای هواپیما است یا نه. جت جنگنده یوروفایتر تایفون اسپانیا همچنین در حال ساخت نسل بعدی هواپیماهای سیستم هوایی جنگی آینده (FCAS) همراه با فرانسه و آلمان است. با این حال، این همکاری به دلیل اختلاف نظر در مورد اشتراک بار کاری، به مشکل خورده است. در گروه FCAS ، «ایرباس» مسئول طراحی هواپیماهای بدون سرنشین از راه دور "loyal wingman" ، قابلیت های جدید ابری و فناوری مخفیکاری است، در حالی که «داسو» مسئول هواپیمای جنگنده جدید است. «سَفران» در حال توسعه یک موتور جت جدید برای این جنگنده است ، در حالی که شرکت «ایندرا»ی اسپانیا مسئول سیستمهای حسگر است. طرح مفهومی FCAS به طور خاص، تولید کننده گزارش شده است که شرکت هواپیماسازی فرانسوی داسو می خواهد ۸۰ ٪ از کارگاه را در کنترل بگیرد و جنگنده نسل بعدی (NGF) را که در مرکز FCAS است، بسازد. آلمان که توسط ایرباس نمایندگی می شود، حاضر نیست به داسو اجازه دهد سهم مدیریتی را در اختیار بگیرد، که به نفع پیمانکار فرانسوی است و برای صنعت آلمان جای مانور کمی باقی می ماند. سه ذینفع تلاش کردهاند تا این توافق را عملی کنند ، اما اختلافات همچنان بوجود می آیند، که باعث تاخیر در توسعه و عقب انداختن تاریخ فعالسازس آن، تقریبا به مدت یک دهه، می شود. یک شکست دیگر برای اف-۳۵ وزیر دفاع پرتغال، نونو ملو، در گفتگویی در ماه مارس گفت: "ما نمی توانیم محیط ژئوپلیتیک را در انتخابهای خود نادیده بگیریم. موضع اخیر ایالات متحده در زمینه ناتو ... باید ما را به اندیشیدن به بهترین گزینهها سوق دهد، زیرا قابل پیشبینی بودن متحدان ما، یک دارایی بزرگتر برای در نظر گرفتن است." او افزود: " جهان تغییر کرده است و این متحد ما می تواند محدودیتهایی را برای استفاده، نگهداری، اجزاء و هر چیزی ایجاد کند که با اطمینان از این که هواپیما در تمام سناریوها، عملیاتی می شود و مورد استفاده قرار می گیرد، مرتبط است." نمایی از خط تولید جت جنگنده اف-۳۵ با این حال، این تحولات باعث ضربه بزرگی به شهرت F-۳۵ شده است، که محبوبترین هواپیما برای صادرکنندگان تا سال گذشته بود. علاوه بر این، همه این تصمیماتِ به هم پیوسته منجر به یک مشکل بزرگ برای لاکهید مارتین شده است، که اخیرا قرارداد «نسل بعدی برتری هواییی» (NGAD) را در رقابت با شرکت بوئینگ از دست داده است.
« بازگشت به لیست اخبار