
۱۰ فیلم شکستخورده و پرخرج تاریخ سینما در گیشه | وقتی داستین هافمن و آنتونیو باندراس هم مشتری ندارند
هالیوود عاشق برندههاست، اما این صنعت به همان اندازه به شکستخوردهها هم عشق میورزد، آنهم به شکلی بیمارگونه.
هالیوود عاشق برندههاست، اما این صنعت به همان اندازه به شکستخوردهها هم عشق میورزد، آنهم به شکلی بیمارگونه. : هر از گاهی، یک استودیو روی فیلمی سرمایهگذاری عظیم میکند که قرار است بلاکباستر بعدی باشد، اما تنها نظارهگر فروپاشی آن زیر بار غرور، مدیریت ضعیف یا صرفاً بدشانسی میشود. این فیلمها موضوع فهرست زیر هستند؛ نه الزاماً از نظر مالی بزرگترین شکستهای تاریخ گیشه، بلکه آنهایی که از نظر هنری گمراهکنندهترین، بیمایهترین، یا حیرتآورترین در نحوه هدر دادن پتانسیل خود بودند. برخی از آنها به دوران حرفهای آدمها پایان دادند، تعدادی نزدیک بود استودیوهای بزرگ را نابود کنند، و بعضی صرفاً تماشاگران را گیج کردند. این شما و این ۱۰ تا از رقتبارترین شکستهای گیشه در تاریخ سینما: ۱۰. پن (Pan, ۲۰۱۵) ۹. رنجر تنها (The Lone Ranger, ۲۰۱۳) دیزنی حدود ۲۵۰ میلیون دلار در «تنها رنجر» سرمایهگذاری کرد، با این باور که همکاری دوبارهی گور وربینسکی و جانی دپ همان جادوی «دزدان دریایی کارائیب» را تکرار خواهد کرد. اما نتیجه، وسترنی بود متورم و از نظر لحن کاملاً آشفته. بازی بیرمق آرمی همر در نقش قهرمان اصلی زیر سایه اجرای عجیب (و از دید برخی، مسئلهدار) دپ مدفون شد، و فیلم هرگز نتوانست تصمیم بگیرد که میخواهد وسترنی جدی و بازنگرانه باشد یا ماجرایی فانتزی و شوخطبع. ۸. آوردگاه زمین (Battlefield Earth, ۲۰۰۰) ۷. ایشتار (Ishtar, ۱۹۸۷) فیلم «ایشتار» ساخته الین می، در سالهای اخیر تا حدی بازنگری شده، اما در ۱۹۸۷ مترادف با فاجعه بود. بودجه تولید از ۵۰ میلیون دلار گذشت (که آن زمان رقم هنگفتی بود) و پروژه دچار اختلافهای داخلی، مشکلات لوکیشن، و هرجومرج بود. داستین هافمن و وارن بیتی در نقش دو خواننده بختبرگشته که درگیر ماجراهای جاسوسی خاورمیانه میشوند، ظاهر شدند؛ فیلم قصد داشت کمدی دیوانهوار باشد اما به آشفتگی محض بدل شد. حتی حضور دو ابرستاره هم نتوانست تماشاگران را به سالنها بکشاند. ۶. مریخ به مادرها نیاز دارد (Mars Needs Moms, ۲۰۱۱) در سال ۲۰۱۱ انیمیشن موشنکپچر از نفس افتاده بود، و این فیلم میخ آخر تابوت آن شد. محصول استودیوی ImageMovers Digital متعلق به رابرت زِمِکیس، با بودجهی نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار ساخته شد و تنها ۳۹ میلیون دلار فروخت، یکی از بزرگترین شکستهای انیمیشن دیزنی. تصاویر حاصل از تکنیک موشنکپچر، به جای جذب تماشاگر، با جلوهای «غیرطبیعی و ترسناک» آنها را پس زد، و داستانِ پسرکی که باید مادر ربودهشدهاش را از مریخیها نجات دهد، هیچ پیوند عاطفیای برنینگیخت. ۵. سیزدهمین سلحشور (The 13th Warrior, ۱۹۹۹) ۴. ماجراهای پلوتو نَش (The Adventures of Pluto Nash, ۲۰۰۲) ۳. جان کارتر (John Carter, ۲۰۱۲) ۲. جزیره دزدان دریایی (Cutthroat Island, ۱۹۹۵) ۱. دروازههای بهشت (Heaven’s Gate, ۱۹۸۰) کمتر شکستی به اندازه «دروازههای بهشت» در حافظهی هالیوود باقی مانده است. پس از پیروزی اسکاری مایکل چیمینو با «شکارچی گوزن»، «استودیوی یونایتد آرتیستز» آزادی کامل و بودجهای عظیم به او داد، در اوج دوران مؤلفمحوری کارگردانان در سینما. اما نتیجه، وسترنی طول و دراز و نزدیک به چهار ساعت بود که طی تولید به هرجومرج کشیده شد: برداشتهای بیپایان، هزینههای سرسامآور، و گزارشهایی از بدرفتاری با حیوانات. در نهایت، «دروازههای بهشت» کمتر از ۴ میلیون دلار فروخت در حالی که بودجهاش به بیش از ۴۰ میلیون دلار رسیده بود.
« بازگشت به لیست اخبار