آشنایی با سوخو ۷۵ جنگنده نسل پنجم و پنهان‌کار روسیه

آشنایی با سوخو ۷۵ جنگنده نسل پنجم و پنهان‌کار روسیه

1404/09/09 - 20:56 511 بازدید
سوخوی ۷۵ یک جت جنگنده روسی در حال ساخت نسل پنجم است. نام سوخو-۷۵ احتمالا موقت در نظر گرفته می‌شود، همانطور که لقب «چک‌میت (کیش و مات» آن که گاهی اوقات استفاده می‌شود و ناظران آن را از شماره ثبت ۰۷۵ این هواپیما گرفته‌اند، نیز موقت است.
سوخوی ۷۵ یک جت جنگنده روسی در حال ساخت نسل پنجم است. نام سوخو-۷۵ احتمالا موقت در نظر گرفته می‌شود، همانطور که لقب «چک‌میت (کیش و مات» آن که گاهی اوقات استفاده می‌شود و ناظران آن را از شماره ثبت ۰۷۵ این هواپیما گرفته‌اند، نیز موقت است. به گزارش ، در ژوئیه ۲۰۲۱، یک مدل نمونه از جت جنگنده تک موتوره برنامه‌ریزی شده در نمایشگاه بین‌المللی هوانوردی و فضا ۲۰۲۱رونمایی شد. این هواپیما اولین نمایش بین‌المللی خود را در نوامبر ۲۰۲۱ در نمایشگاه هوایی دبی انجام داد. تولید سری اصلی برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است. قرار است سوخوی ۷۵ نقشی مشابه ایفا کند: یک جنگنده چند منظوره ساده، مقرون به صرفه، اما توانمند. مخفف روسی این برنامه (جنگنده تاکتیکی سبک) است. نیاز تخمینی، تولید ۳۰۰ فروند هواپیما در یک دوره پانزده ساله است. قرار است این هواپیما در سه نسخه ساخته شود: تک‌سرنشین، دوسرنشین و بدون سرنشین. این اختراع، طراحی ماژولاری را توصیف می‌کند که در آن فقط بدنه جلویی اصلاح می‌شود. توسعه بیشتر به جذب مشتری بستگی دارد. سرگئی چمزوف، مدیرعامل روستک، هزینه هر واحد را تقریباً ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ تخمین زد. سوخو-۷۵ دارای بال دلتا، ورودی هوای مافوق صوت غیر جهت‌دار (DVI) و دم V شکل با برآمدگی‌های پهن است. قابلیت‌های پنهان‌کاری آن مورد تردید قرار گرفته است، تا حدودی به این دلیل که سازنده هرگز به صراحت به آنها اشاره نمی‌کند. مشخص نیست که به چه ویژگی‌های پنهان‌کاری دست خواهد یافت، زیرا این هواپیما در درجه اول برای صادرات در نظر گرفته شده است. ورودی هوای زاویه‌دار در زیر دماغه قرار دارد و در امتداد بدنه به سمت بالا امتداد دارد. تسلیحات داخلی در دو محفظه سلاح جانبی قرار گرفته‌اند. قرار بود این هواپیما از موتور جدید (Izdeleye ۳۰) نیرو بگیرد که برای نسخه نهایی سوخو-۵۷ نیز در نظر گرفته شده بود. قرار است این هواپیما به سیستم‌های پیشرفته اویونیک و هوش مصنوعی برای کمک به خلبان مجهز شود. این سیستم تجزیه و تحلیل برای افزایش راندمان تعمیر و نگهداری و در نتیجه کاهش هزینه‌های عملیاتی در نظر گرفته شده است. طبق گزارش‌ها، بخش دم در سال ۲۰۲۳ اصلاح شده است. ظاهراً یک مدل کوچکتر با ورودی هوای کمی اصلاح شده از فوریه ۲۰۲۴ در حال تولید است. در نوامبر ۲۰۲۴، حداکثر وزن برخاست جدید ۲۶ تن و یک موتور AL-۵۱F۱ اعلام شد. شناسنامه احتمالی سوخو ۷۵ خدمه: ۱ خلبان پیشرانه: ۱ عدد Izdeliye ۳۰ حداکثر سرعت: ۱٫۸ ماخ بُرد: ۳٬۰۰۰ کیلومتر (۱٬۹۰۰ مایل، ۱٬۶۰۰ مایل دریایی) حد شتاب جی: +۸٫۰ نیرو/وزن: ۱٫۰:۱ اویونیکس: سامانه یکپارچه رادیوالکترونیک اس‌اچ-۱۲۱ (MIRES)/ رادار آرایه فازی فعال/ سامانه جستجو و ردیابی فروسرخ ۱۰۱KS-V آخرین بروزرسانی Nov ۳۰, ۲۰۲۵ - یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴
« بازگشت به لیست اخبار