
تئاتر، هر روز کوچکتر از دیروز| چرا هنرمندان به حذف اداره کل هنرهای نمایشی واکنش ندارند؟
مدتی است «اداره کل هنرهای نمایشی» تبدیل به «دفتر هنرهای نمایشی» شده و این کوچک تر شدن بدنه سازمانی تئاتر واکنش هایی به دنبال داشته است.
مدتی است «اداره کل هنرهای نمایشی» تبدیل به «دفتر هنرهای نمایشی» شده و این کوچک تر شدن بدنه سازمانی تئاتر واکنش هایی به دنبال داشته است. این کوچک تر شدن اما در همین حد متوقف نشد و از چند روز گذشته اداره کل هنرهای نمایشی هم تبدیل به دفتر هنرهای نمایشی شده است که قطعا در در دریافت بودجه و اعتبار تئاتر تأثیر منفی خواهد گذاشت. این تغییر یک باره و بی خبر رخ داد و حتی مدیر کل هنرهای نمایشی هم اعلام کرده که مثل بقیه و در همان زمان از این اتفاق خبردار شده است! رضا مردانی که از تیرماه به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی منصوب شده، گفته: «این موضوع از طریق رسانهها و سامانه وزارتخانه اطلاعرسانی شده و حتی در دستور کار مدیریتی نیز قرار نداشت. این تغییر یک تنزل در جایگاه تئاتر است و در گذشته نیز تبدیل «مرکز هنرهای نمایشی» به «اداره کل» بهنوعی کاهش رتبه تلقی میشد. حالا نیز تغییر اداره کل به دفتر، نهتنها جایگاه سازمانی تئاتر را تضعیف کرده، بلکه پیام نگرانکنندهای به جامعه هنری مخابره کرده است...در برخی سالها حتی بحث ارتقای این مجموعه به سطح «سازمان هنرهای نمایشی» مطرح بوده، اما اکنون شاهد حرکتی معکوس هستیم. وظایف اداره کل هنرهای نمایشی صرفا محدود به یک «دفتر تخصصی» نیست و حجم بسیار زیادی از امور اجرایی تئاتر کشور، گروه ها و تالارهای نمایشی را شامل می شود. بنابراین براساس شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اداره کل مسئولیت گسترده تری را نسبت به یک دفتر تخصصی به عهده دارد و نیازمند نهادی قدرتمند برای هدایت، آموزش و نظارت بر کم و کیف فعالیت ها در جامعه هدف است. شرایطی که می تواند موجب ارتقا ذوق هنری و پرورش افکار بالنده شود. به همین منظور چنین مجموعه ای ساختار مدیریتی با اختیارات بیشتر در چارت سازمانی اداری را میطلبد... اداره کل هنرهای نمایشی بهطور رسمی نارضایتی خود را از این تصمیم طی نامهای به وزارت فرهنگ اعلام کرده است و این موضوع از مسیرهای اداری پیگیری خواهد شد. » و البته وعده داده «برای بازگشت جایگاه قبلی و احقاق حقوق تئاتر تا حصول نتیجه نهایی تلاش خواهد کرد.» اما رئیس مرکز نوآوری و هوشمندسازی وزارت ارشاد در دفاع از کاری که انجام شده، اعلام کرده این تغییر با هدف شفافسازی نقشها، اصلاح بروکراسی و افزایش کارآمدی در انجام وظایف طراحی شده و معنایش ضعیف شدن و کوچک شدن ساختار اداری تئاتر نیست. سعید پورابوالقاسم گفته: «در ساختار جدید وزارت فرهنگ، سطوح مدیریتی در چهار سطح اصلی طراحی شده است. سطح اول شامل وزیر و سطح دوم معاونتهاست که سیاستگذاریهای کلان را بر عهده دارند. تغییر مهم این ساختار در سطح سوم رخ داده است؛ جایی که «دفتر» و «اداره کل» همسطح شناخته شدهاند و هیچکدام بر دیگری ارجحیت ندارند. تفاوت آنها در ماهیت وظایف است؛ به این معنا که دفتر علاوه بر مأموریتهای اجرایی، بیشتر کارکرد مطالعاتی، آموزشی و تحقیقاتی دارد، در حالی که اداره کل صرفا وظایف اجرایی را پیگیری میکند.» بی واکنش بودن نمایشگران این تصمیم در کمال تعجب در میان هنرمندان تئاتر واکنشی نداشته است. در چند روزی که از اعلام این خبر می گذرد، رضا دادویی شاید تنها کارگردانی است که به این تغییر ناخوشایند واکنش نشان داده است. او پیشتر در شورای نظارت و ارزشیابی حضور داشته و نمایش هایی مثل «به مناسبت ورود اشکان» را کارگردانی کرده و سریال «آبان» هم ساخته اوست. دادویی در این نامه سرگشاده به وزیر ارشاد نوشته: «متأسفانه جامعه هنری کشور سالهاست که دیگر امیدی به گشایش در نگاه و تغییر در رویکردها و اخذ تصمیمات عاقلانه در برنامههای وزارت به اصطلاح فرهنگ ندارد و گویی در بر همان پاشنه میچرخد که جامعه راه خود را میرود و وزارتخانه فوق، مسیر خود را، و حاضر نیست هیچ تغییری حتی حداقلی متناسب با جامعه پیرامون خود ایجاد کند. با این وجود، تصور و توقع جامعه هنری کشور آن بود که انتخاب جنابعالی شاید بتواند با نگاهی روشنتر و رویکردی عاقلانهتر، اگر وضعیت کار و معیشت هنرمندان را قدمی به جلو نمیبرد، دستکم با تسهیل پروسه اخذ مجوزها و حذف سیاستهای انقباضی و کمرنگ کردن حضور نهادهای نامرتبط در این عرصه، وضعیت بد موجود را بدتر از پیش نکند. اما شوربختانه، تصمیمات جنابعالی و معاونتهای زیرمجموعه نشان میدهد که هیچ چشمانداز روشنی پیش روی هنرمندان نیست. بیتوجهی تمام عیار به هنر تئاتر که مقوّم فرهنگی برای رشد و تعالی جامعه است و مسائل و مشکلات هنرمندان این عرصه، قطع تمامی حمایتهای مادی و معنوی از خانه تئاتر به عنوان صنف رسمی خانواده تئاتر، امیدها را کمرنگتر از قبل کرد. اما بخش جالب این ماجرا آن است که معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع جنابعالی بیتوجه به خواست و نیاز اهالی تئاتر که نسبت به تغییر وضعیت «مرکز هنرهای نمایشی» به «اداره کل»، معترض و خواستار تشکیل «سازمان تئاتر» بودند، در اقدامی ناگهانی و بیخبر و غیر کارشناسی و حتی مشورت با مدیران زیرمجموعه خود، نه تنها توجهی به خواست اهالی تئاتر نداشتند، بلکه در اقدامی لجبازانه این «ادارهکل» را هم به «دفتر» تقلیل دادند. جالبتر از همه آن که، خروجی عملکرد، گفتهها و نقل قولها حاکی از آن است که وزارتخانه متبوع، هیچ اعتقادی به خانههای تئاتر، موسیقی، سینما و… به عنوان اصناف رسمی کشور ندارد و آنها را صرفاً موسساتی فرهنگی و هنری و فاقد اعتبار صنفی میداند.» همه این ها یعنی تئاتر مهم نیست
« بازگشت به لیست اخبار